Що треба знати про пропаганду в сучасному світі?


Як ми знаємо, пропаганда — це інструмент, який впливає на світогляд, а також поширює ідеї та моделі поведінки серед суспільства.

Пропаганда використовується для різних цілей, таких як:

  • підтримка певної ідеології;
  • маніпуляція думкою суспільства;
  • мобілізація громадськості;
  • створення стереотипів й ворожнечі;
  • залучення уваги до важливих проблем чи питань.

Пропаганда спрацює, якщо вона має ефективну стратегію й спрямована на аудиторію, яка не фільтрує інформацію. Вона може змінювати думки людей, навіть якщо ці думки є глибокими й чіткими.

Згідно з істориком Збинєком Земаном існує три види пропаганди:

  1. Біла — заявляє про мету й її джерела інформації.
  2. Сіра — має неоднозначну мету й джерела інформації.
  3. Чорна — прихована та фальшива мета й інформація.

Чорна пропаганда є найнебезпечнішою, оскільки вона найважче піддається виявленню. Вона може використовуватися для поширення дезінформації та підриву довіри до влади.
(Збинєк Земан: Манипуляція Історією: Політична Історіографія та Політична Культура в Республіці Польській після 1989 року)

Уже з початком розвитку інтернету й появою онлайн-медіа пропаганда змінилася, її ключовими інструментами стали:

  • Медійні канали: використовуються онлайн-видання й соціальні мережі, телебачення, газети, журнали, радіо тощо;
  • Реклама: є потужним інструментом, за допомогою якого підтримуються певні політичні й соціальні ідеології;
  • Образи: створення образів й символів буде ефективно впливати на емоційний стан аудиторії й закріплювати потрібні концепції;
  • Емоції: використання страху, гніву, жалю дозволяє ще більше проникнути у свідомість індивіда й маніпулювати його думками;
  • Дезінформація: Поширення фейкової й маніпулятивної інформації використовується для перекручування фактів й формування певних переконань;
  • Публічні заходи: концерти, фільми, театральні вистави тощо використовуються з метою підтримки конкретних ідей.

У сучасному світі існує безліч інструментів та механізмів, за допомогою яких можна маніпулювати свідомістю не тільки однієї людини, а й повністю суспільством. Інфопростір переповнений інформацією на будь-який смак, тому кожна людина може обрати собі інформаційну бульбашку та жити в ній!

Дар’я Наймитенко,

Студентка 448 групи ЧНУ імені Петра Могили