Про воркшоп «Уміння публічних службовців вирішувати та справлятися з конфліктами в умовах війни»


З 30 по 31 травня 2023 року пройшов воркшоп на тему «Уміння публічних службовців вирішувати та справлятися з конфліктами в умовах війни».

Воркшоп відбувся у рамках міжнародного проєкту DAAD-2023 «Управління конфліктами в контексті психосоціальної підтримки». Учасниками заходу стали студенти та викладачі спеціальності 281 Публічне управління та адміністрування Навчально-наукового інституту публічного управління та адміністрування Чорноморського національного університету імені Петра Могили.

Такі воркшопи сьогодні є актуальними, адже кількість міжособистісних протиріч з-поміж публічних службовців постійно зростає. Причинами такої ситуація є: динамічність суспільних відносин; складність сучасних організаційних і комунікаційних структур; невизначеність публічних службовців у їх професійному зростанні; підвищення рівня конкуренції як серед публічних службовців, так і між сферою публічного управління і приватним сектором; боротьба суб’єктів публічного управління за ресурси. До причин також можна додати активне політичне протистояння, як у середині країни, так і поза її межами, та війну в Україні.

Окрім того, постійне реформування вітчизняної публічної служби та системи управління (нестабільність нормативно-правових актів, неоднорідне нарахування заробітної плати, нерівномірний розподіл об’єму роботи тощо) суттєвим чином впливає на емоційно-психологічний стан публічних службовців. Як наслідок, співробітники відчувають соціально-правову незахищеність з боку держави, знижується ефективність їх професійної діяльності, згуртованість колективу не відбувається.

Заняття проходили в очному режимі у кількості 18 академічних годин (0,6 кредит ЄКТС). Мета цих воркшопів полягала у тому, щоб навчитись краще розуміти конфлікту ситуацію, яка виникла або назріває, та орієнтуватись як відповідним чином діяти, щоб не допустити настання суттєвих негативних наслідків від конфлікту. Ще одна мета – пошук власних внутрішніх ресурсів у контексті недопущення і розв’язання конфліктів в умовах воєнного стану.

Тренери програми Людмила Опанасенко та Анастасія Шульга провели заняття із використанням методу незавершених речень «Я хочу, можу, буду». Метою такої методики є формування в учасників готовність до продуктивного вирішення конфліктної ситуації.

Під час зустрічі використано три типи спеціально підготовлених карток із незакінченими реченнями «Я хочу …», «Я буду …», «Я можу …», за допомогою яких учасники могли для себе окреслити, що саме вони хочуть від конфлікту; що вони можуть зробити для того, щоб його вирішити або не допустити у подальшому; та виробити конкретний алгоритм власних дій у конфліктній ситуації для її врегулювання.

Окрім того, учасники заходу ознайомилися з методом «структурованої бесіди», суть якого полягає у комплексному розумінні феномену конфлікту та що впливає/спричиняє його виникнення. Для цього спікер використала пазли у кількості чотирьох одиниць (перший пазл – проблема; другий пазл – функція проблеми, третій пазл – потреби, четвертий пазл – сприятливі умови для задоволення потреби). Застосування кожного із цих пазлів допомогає у розвитку рефлексивного мислення учасників заходу, що дозволяє їм більш продуктивного вирішувати складні життєві ситуації, особливо сьогодні в умовах війни.

«Мені дуже сподобався тренінг. На ньому розглядались питання конфліктів та шляхи їх вирішення. Ця тема є досить актуальною для мене, тому що неможливо назавжди уникати конфліктів, треба вміти їх грамотно вирішувати. Тренінг мені дуже допоміг у тому, аби розуміти всі деталі конфлікту та можливі варіанти його вирішення. Я зробила для себе певні висновки та проаналізувала свою поведінку в конфліктних ситуаціях, які у мене виникали на роботі. Загалом, я в захваті від цього тренінгу. Позитивний спектр емоцій просто нереальний та заряд енергії на тиждень вперед», – поділилася своїми емоціями учасниця заходу Дар’я.