Основні досягнення та подальші пріоритети для МОН у сфері вищої освіти


Із результатів МОН зазначає такі досягнення:

Зміна системи державного фінансування ЗВО. Замість фінансування на основі кількості студентів та ставок у штатному розписі, починаючи з 2020 року університети отримують бюджетні кошти відповідно до результатів їхньої діяльності. Відтепер більше фінансування отримують ті заклади, які мають кращі результати своєї діяльності (вищу зайнятість випускників, більше замовлень від бізнесу та міжнародних грантів тощо). Запроваджено регіональний коефіцієнт, який дає додаткове фінансування університетам, що знаходяться поза Києвом. Також у новій системі передбачено більше коштів на підготовку студентів технічних, природничих та аграрних спеціальностей.

Міносвіти вперше опублікувало розрахунки бюджетів усіх університетів з усіма показниками. Так, у підпорядкуванні МОН – 136 закладів вищої освіти та 12 їхніх філій, які мають власні кошториси. У 2020 за новою формулою результат розподілу фінансування такий:

  • 94 заклади отримали 100-120% від бюджету 2019 року,
  • 54 заклади – 95-99% від бюджету 2019 року.

Завдяки спільній роботі МОН та профільного комітету парламенту до закону “Про вищу освіту” були внесені зміни:

  • спрощено процедуру ліцензування у сфері вищої освіти
  • передбачено відхід від дипломів державного зразка та запровадження обов’язкової акредитації освітніх програм
  • введено ключові показники ефективності для контрактів з ректорами
  • розширено доступ до вищої освіти для вступників з окупованих територій
  • надано можливості для розвитку дуальної форми здобуття вищої освіти, міждисциплінарних програм.

МОН розпочало пілотний проєкт із дуальної освіти, в якому беруть участь 44 університети та коледжі з різних куточків країни. Тобто студенти будуть отримувати теоретичну підготовку в закладі освіти і водночас проходитимуть навчання безпосередньо на підприємствах обсягом до 60% часу програми.

Впроваджено мінімальну ціну контрактного навчання для 38 зі 121-ї спеціальності. З 1 вересня 2020 року для вступників на найбільш популярні спеціальності контрактне навчання коштуватиме не менш як 60% вартості, яку сплачує за бюджетні місця держава. Зміни не торкнуться студентів, які вже навчаються. Це дозволить зробити плату за навчання відповідною реальним витратам університету на підготовку студента.  Громадяни мають право отримати податкову знижку на витрати на навчання. Батьки студентів або самі студенти, якщо вони протягом навчання працюють, можуть повернути 18% вартості контракту.

МОН затвердило новий склад атестаційної колегії: він скоротився майже удвічі та якісно оновився. Туди увійшло 13 представників ЗВО та наукових установ. Натомість попередній склад налічував 34 особи. Новий склад атестаційної колегії через академічний плагіат, низький рівень дисертаційних досліджень та невідповідність паспорту наукової спеціальності скасовував рішення спеціалізованих вчених рад про присудження наукових ступенів незалежно від жодної кон’юнктури. Окрім цього, атестаційна колегія вживала санкції до недоброчесних спеціалізованих вчених рад.

Звільнено керівника департаменту ліцензування, а ліцензування у сферах фахової передвищої освіти та професійно-технічної освіти вже здійснюється електронно.

Затверджено ТЗ на доопрацювання ЄДЕБО. Передбачено оновлення модулів, що відповідають за проведення вступної кампанії. Передбачено створення модулю моніторингу зайнятості випускників закладів вищої освіти для вдосконалення формули фінансування вищої освіти. Заплановано також в межах ЄДЕБО створення кабінетів здобувачів вищої освіти, через які здійснювався би зворотний зв‘язок зі студентами. Доопрацювання також передбачає взаємодію баз даних системи ЄДЕБО та центру тестування МОЗ для верифікації дипломів випускників-медиків і перешкоджання підробці результатів КРОК.

Пріоритетними завданнями на наступний рік залишаються:

  • Початок фінансування наукових проєктів з Нацфонду досліджень у квітні 2020 року.
  • Продовження боротьби з академічною недоброчесністю.
  • Надання університетам справжньої фінансової автономії – відповідні законопроєкти вже розроблені МОН.
  • Запуск моніторингу працевлаштування випускників закладів вищої освіти та включення цього показника до формули фінансування.
  • Створення Національної електронної науково-інформаційної системи “URIS”.
  • Подальший розвиток системи Центрів колективного користування науковим обладнанням.
  • Реалізація індикативної собівартості навчання на контракті в університетах.
  • Завершення перемовин щодо інвестиційної позики для розвитку вищої освіти від Світового банку розміром 200 млн доларів США.
  • Збереження принципу прозорого та конкурентного доступу закладів вищої освіти.