Незабаром запрацює нова процедура акредитації освітніх програм


На початку тижня Міністр освіти і науки Ганна Новосад повідомила про відтермінування атестації ВНЗ цього року, щоб здійснити донабір експертів, зокрема міжнародних. Нова процедура акредитації освітніх програм почне працювати з 2020 року. З цього приводу 4 листопада був проведений круглий стіл, який відбувся в КПІ ім. Ігоря Сікорського за темою «Нова процедура акредитації освітніх програм: як покращувати якість вищої освіти?».

Голова НАЗЯО Сергій Квіт виступив із обговоренням теми про новації в акредитаційних положеннях освітніх програм, зауважуючи, що це не нова система у світі, проте нова для України. Відмінності порівняно з минулою системою проявляються у форматі подання документів – тепер виключно онлайн, та процедури оцінювання експертами ВНЗ.

Акредитація, згідно із Законом, здійснюється Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти. Новий курс роботи експертів агенції буде мати консультативну оцінку. Голова НАЗЯО наголошує, що експерти покликані допомагати, а не шкодити. Національна агенція – це не контролюючий та караючий орган, вони налаштовані на співпрацю, діалог між університетом та агенцією.

Сергій Квіт називає два «кричущих» випадки, коли освітня програма може бути не акредитованою:

  • Фейкова або фіктивна програма. Є розклад, є програма, проте навчальний процес не відбувається.
  • Якщо університет ігнорує будь-який критерій якості.

Бажані соціологічні анкети для студентів, на жаль, не використовуються у ВНЗ, відмічає Сергій Квіт, тому наступного року запрацює спеціальний ресурс на якому можна буде зареєструватися і використовувати його для опитування студентів. Цей ресурс буде відкритий не за державний кошт, а на кошти донорів.

Голова національного агентства акредитації якості вищої освіти Михайло Винницький, наголосив на важливості критеріїв, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти. У Додатку до Положення про акредитацію освітніх програм вони описані у 10 пунктах.

  1. Освітня програма має чітко сформульовані цілі, які відповідають місії та стратегії закладу вищої освіти.
  2. Структура та зміст освітньої програми
  3. Доступ до освітньої програми та визнання результатів навчання
  4. Навчання і викладання за освітньою програмою
  5. Контрольні заходи, оцінювання здобувачів вищої освіти та академічна доброчесність
  6. Людські ресурси
  7. Освітнє середовище та матеріальні ресурси
  8. Внутрішнє забезпечення якості освітньої програми
  9. Прозорість та публічність
  10. Навчання через дослідження

Михайло Винницький зазначає, що ці критерії також відображені у методичних рекомендаціях для експертів з акредитації освітніх програм. Детальніше з ними можна ознайомитися на сайті Законодавства Верховної Ради України у вищезазначеному документі. З 2020 року вони будуть трохи оновлені, проте загальний зміст залишиться.  Зазнає змін також і сама процедура акредитації. Експертна оцінка має мету допомогти освітньому закладу стати краще, вирішити проблемні питання та надати відповідні рекомендації.

Ознайомитися із повною відео-версією заходу можна за посиланням на ютуб-канал.