Доктор історичних наук, професор ЧНУ імені Петра Могили Юрій Котляр презентує нову історичну розвідку «Другий Спас»


Доктор історичних наук, професор кафедри історії ЧНУ імені Петра Могили Юрій Котляр продовжує цикл випусків про Спаси.

Надалі цитується авторський текст:

6 (19) серпня – Другий Спас, Яблучний. «Преображення Господнє».

У церквах згадують про описану в Євангелії подію, яка показала, що в Ісусі об’єднані два єства – людське і боже. Якось Ісус разом зі своїми учнями Петром, Іоанном та Яковом вирушив на гору Фавор, щоб помолитися. Під час молитви Христос преобразився: лице його змінилося і засяяло подібно до сонця, а одяг зробився білим і блискучим як світло або сніг. Мало того, поруч з рятівником нізвідки з’явилися два давніх пророка – Ілля та Мойсей. Потім виникла хмара, з якої пролунав божественний голос, який сповістив, що «… це Син Мій Улюблений … Слухайте Його».

Таким чином, в основу християнського розуміння «Спасу» покладено євангельську легенду про чудесне перетворення Христа. «В кінці свого земного життя він привів групу своїх учнів на гору і під час молитви «перетворився». «Спас» полягає у тому, оповідає Біблія, що вигляд обличчя його змінився, одяг його став білим, блискучим, а голос з неба підтвердив його божественне походження». А так як вказане диво сталося на горі, в народі свято називають Спас на горі.

Проте найбільш поширеною в народі є назва Другого Спасу – Яблучний Спас. Ще в язичницькі часи наші предки відзначали свято збору врожаю, вшановували матінку-природу і перший раз в році їли яблука. А після хрещення Русі яблука та інші плоди стали освячувати в церквах – в ім’я Ісуса Христа. Ніби символічно приносячи дари Богу від благословенної їм природи.

Друге свято цього циклу – Яблучний Спас, або Спас на горі. Боги Спаси вшановувалися на високих горах, скелях або біля джерел (у місцях, які люблять Боги). Тут відбувалися також військові братчини, тризни, поминання загиблих воїнів. В Україні була дуже сильно розвинута магія початку, тому й перші плоди Землі потребували ритуального освячення, щоб забезпечити достаток протягом року.

А це досягалося і через пожертву. Приносили жертви воді, вогню, волхвам, кумам та сусідам, яких наділяли яблуками, грушами, медом, сотами. Водночас, здійснювалося і поминання предків, після братчини говорили: «З нами попоїли й ті душі, яких споминали».

Освячені «початки» зберігали до нового врожаю або початку посіву, їх використовували протягом року для лікування, підкурювання, оберегу, а по закінченню річного круга (Кола Сварожого) – ритуально знищували рештки, тобто кидали в багаття, на городи, на воду. Напередодні Другого Спаса подекуди збереглося таємниче заклинання Житника – духа ниви, щоб земля була родючою. На Яблучний Спас також побутували обряди з водою: свяченою водою окроплювали зорану під озимі землю.