Бували у вас випадки, коли під час прочитання якоїсь публікації у вашій голові наполегливо билися дзвіночки, чи інтуїція щось нашіптувала, чи можливо ви щось піддавали сумніву, бо є щось таке, що не стикується у новині? За всіма цими діями може ховатися ваш особистий детектор фейків.
Фейками називають фальшиву, часто якусь сенсаційну інформацію. Такі новини існували, здається, завжди. Брехливі фрази в контексті меседжу змішуються з правдивими, щоб повірити в нього було легше. Подібну інформацію пишуть з певною метою. Нині соціальні медіа є гарною платформою для такого типу публікацій.
Для чого ж поширюють брехню? Причин насправді багато, бо це великий ринок перспектив та застосування. Задачі фейків можуть варіюватися: від маніпулювання вашою свідомістю рекламними роликами для створення певного образу продукту до поширення пропаганди; як головний розсіювач паніки та ворожнечі на різних рівнях; як містифікацію якихось подій чи явищ або їхнє однобічне висвітлення; для розважального характеру, «жовтої преси» чи як «чорний» піар-хід.
Загалом, є ще один вид фейку, який не пов’язаний з навмисним спотворенням інформації для досягнення певної цілі. Подібний тип матеріалу виникає, якщо автор матеріалу не перевірив усі факти, перш ніж їх опублікувати. Публікація може поширитися та ще не один раз пройти переробку, досягнути глобальних масштабів у своїй популярності та таким чином може стати приводом для суперечок. Адже неперевірену інформацію можуть підхопити ЗМІ, сайти, окремі люди.
Ваша зброя – ментальна магія. Для її застосування читати заклинань та проводити ритуалів не треба. Потрібно лише розвивати особистий детектор фейків. Це набір ментальних прийомів, які дозволяють розпізнати навіть дуже правдоподібну брехню й, звичайно, протистояти їй. Ваш особистий детектор фейків може складатися із наступних «сигналів»:
На практиці складно відкинути емоційну складову та мислити критично. Фейки спрямовані викликати у вас певні почуття, які закладають у словах чи картинці, яку вам пропонують.
До прикладу, перед вами фотографії-оригінали та їхні фейки, що були використані у ЗМІ. Підібрані досить відомі ситуації та люди, аби показати всю масштабність явища брехливої новини та сфери її застосування.
Ситуація 1. 2011 рік. 44-й президент США Барак Обама та його група з питань безпеки слідкують за деталями операції «Джеронімо», під час якої було ліквідовано лідера терористичного угрупування Аль-Каїда Усама Бен Ладена. На зібранні були присутні авторитетні фахівці та політики. Це фото друкувалося у всіх виданнях світу. Проте в одній газеті вирішили відредагувати знімок.
Американська та ультра-православна газета «Der Tzitung» стерла два образи з фотографії: Гілларі Клінтон, яка на той момент обіймала посаду Держсекретарки США, та одну із членів команди Одрі Томпсон. Це відбулося навіть після заяви Білого Дому про заборону маніпулювання фотографією. Газета посилалася на редакційну політику не друкувати образи жінок на своїх сторінках.
Ситуація 2. 2015 рік. Інтернет сколихнуло фото, на якому зображено як, нібито, велися зйомки відомої заставки студії Metro Goldwyn Mayer. Хтось не повірив, хтось посміявся, а захисники тварин збунтувалися проти такого ставлення до лева. Насправді, хворобливий лев проходить сканування томографічним апаратом.
Втім, запам’ятайте, на всьому світі є лише одна людина, яка може змусити вас повірити будь-чому. І це ви самі. Тому озброюйтесь критичним мисленням та налаштовуйте свій детектор фейків.
Надія Загоруєва для газети Vagant