Новий сайт університету ×

Фейкові новини: як нами маніпулюють і що з цим робити


У наш час майже кожен має смартфон з доступом до Інтернету і разом з цим можливість вважатися громадянським журналістом, поширюючи на сторінках своїх соцмереж останні важливі новини. Особливої актуальності це питання набуло за часів російської агресії на території України, адже громадяни прагнуть бути в курсі найсвіжіших новин. Ми наче постійно моніторимо стрічки новинних Telegram каналів,  Instagram чи TikTok не випускаючи телефон з рук вже протягом 3 років… Але чи завжди те, що ми споживаємо в новинних інтернет-ресурсах, — правда та чи завжди те, що викликає сильні емоції, має реальне підґрунтя?

Ресурс https://salo.li/759f696

Насправді умисне поширення неправдивої інформації в медіа — це не виняток, а, на жаль, закономірність. Цікаво, що частіше дизінформацію “красиво” оформлюють, максимально підроблюючи її як щось неочевидно фейкове, щоб не викликати у медіа неосвічених читачів зайвих сумнівів.  Таку новину може бути  оформлено з емоційним заголовком, якісним (або не дуже) фото чи відео фейком, перебільшенням у показниках, з посиланнями на невідомих авторів та не підтверджені джерела інформації тощо. Такі публікації є очевидними маніпуляціями, які не так вже і складно виявляти. Тому сьогодні ви дізнаєтесь про те, як працюють фейкові новини, які техніки використовуються, аби ми повірили у вигадку, і головне — як не стати жертвою пропаганди та маніпуляції в інформаційному медіа просторі.

Чому фейки — це проблема, а не просто «дурня в інтернеті»

Фейкові новини — це серйозний механізм впливу на психіку аудиторії. Фейк може змусити людину повірити в те, чого ніколи не було, він здатний зруйнувати довіру до держави, викликати паніку, страх або навіть спровокувати агресію. Особливий вплив такі новини мають на літніх людей, підлітків з несформованою до кінця психікою та навичкою критичного мислення або тих, хто переживає сильний стрес, адже в такому випадку їх психіка є послабленою і в цей період людям складніше відрізняти вигадку від правди.

Як нас обманюють: найпоширеніші способи медіа маніпуляції

Медіапростір сьогодні – це справжнє поле бою, де інформація є найпотужнішою зброєю. Втім, навіть правдива новина може стати засобом маніпуляції, якщо її подати в певному контексті або прикрасити «правильними» деталями. Давайте розглянемо найпоширеніші способи, якими нас обманюють щодня, і з’ясуємо, як розпізнати приховану маніпуляцію.

  1. Спотворення фактів

Фейки не завжди є відвертою брехнею. Часто вони базуються на реальних подіях, але подаються у викривленому, умисно зміненому контексті, щоб створити потрібний наратив. Справжнім прикладом є новина від ua.korrespondent.net «Зґвалтування окупантами: до поліції надійшло понад 93000 повідомлень». У матеріалі йдеться про воєнні злочини в Україні, а точніше повідомляють про 93 000 звернень до поліції щодо сексуального насильства з боку російських військових. Водночас у тій самій статті зазначено, що офіційно задокументовано лише 225 випадків. Така розбіжність може викликати сумніви й створити відчуття масштабної катастрофи, що, у свою чергу, формує емоційний фон та посилює негативне ставлення до ворога. Спотворення фактів тут полягає не у вигадуванні подій, а у перебільшенні масштабів явища для досягнення бажаного емоційного ефекту.

  1. Гра на емоціях

Якщо новина викликає у вас сильні емоції – обурення, страх, відчай або гнів – будьте обережні. Це може бути маніпуляція. Чому? Бо емоції відключають критичне мислення і штовхають нас до імпульсивних дій, наприклад, до миттєвого поширення фейкової новини. Наприклад, аголовок «Медики відмовилися рятувати дитину, бо її батько – військовий». Звучить страшно і несправедливо, так? Але коли починаєш розбиратися, з’ясовується, що історія вигадана, а лікарі взагалі не відмовлялися надавати допомогу. Однак у соцмережах уже шириться хвиля обурення, а лікарів засипають погрозами.

  1. Псевдонауковість

Слова «дослідження», «вчені» або «експерти» – це свого роду медійні «магічні палички», які надають тексту відчуття авторитетності. Наприклад, новина може заявити: «90% українців підтримують заборону на певні продукти – дослідження». Звучить переконливо. Але хто проводив дослідження? Яка вибірка? Як були сформульовані питання? Часто в таких матеріалах або не наводять джерело дослідження взагалі, або згадують маловідому організацію з сумнівною репутацією. Інший прийом – використання вигаданих цитат. Наприклад: «Відомий лікар заявив, що вакцинація може викликати серйозні побічні ефекти». Хто цей лікар? Де він це сказав? Чи підтверджують його слова незалежні експерти? Це питання, які треба ставити завжди.

  1. Фейкові експерти

У дезінформаційних матеріалах часто використовують коментарі так званих «експертів», які насправді можуть не мати жодного стосунку до теми. Наприклад, у новині про військові дії може з’явитися думка «військового аналітика з 20-річним стажем», ім’я якого невідоме або взагалі не знаходиться в жодному професійному реєстрі. Такі «експерти» можуть вигадуватися для створення ілюзії об’єктивності та підкріплення певної думки. Тому завжди перевіряйте бекграунд людини, яку представляють як спеціаліста.

  1. Підроблені фото та відео

Зображення – це те, що найшвидше викликає емоційний відгук. Але саме через це ними найлегше маніпулювати. Класичний приклад – фото з пожежі, яке нібито сталося в Києві. Але насправді це знімок кількарічної давнини з іншої країни. Або ще гірше – зображення створене за допомогою генератора штучних зображень і ніколи не було справжньою подією.

Відео теж можна підробити – шляхом монтажу, вирізання окремих кадрів або додавання тексту, що суперечить реальності. Наприклад, було поширено відео фективного характеру на платформі Тік Ток 20.03.25 р. Автором публікації є Arbat Media. У відео ми спостерігаємо президента В.О. Зеленського, який ніби розмовляє з Е. Макроном. Проте ніяких доказів про дійсно здійснений дзвінок немає. Логічною суперечністю виступає мета Е. Макрона дзвонити без попередньої узгодженості у часі В. Зеленському.  У відео використано багато мовних прийомів, наприклад дружні неформальні використання слів (bye), акцентування уваги на тому, що політики є близькими друзями (хоча немає цьому підтверджень). Саме тому важливо використовувати сервіси зворотного пошуку зображень і відео, щоб переконатися у їхній автентичності.

  1. Алгоритмічні бульбашки.

Сучасні соцмережі побудовані так, щоб показувати нам контент, який ми вже схильні підтримувати. Це створює ефект інформаційної бульбашки, де ми бачимо лише ті новини, які відповідають нашим поглядам. А отже, фейки, які відповідають нашим переконанням, мають більше шансів проникнути до нашої стрічки новин. Наприклад, якщо людина регулярно лайкає та коментує новини про корупцію, алгоритм може показувати їй все більше таких новин – навіть фейкових. Це створює хибне враження, ніби «всі тільки й говорять про корупцію», хоча насправді це лише один з численних інформаційних потоків.

І це тільки частина тих технік, якими користуються медіа для створення фейків. У наступних розділах розглянемо, як розпізнавати такі маніпуляції та не стати їх жертвою.

Як розпізнати фейк: прості кроки, які врятують від маніпуляції

  1. Джерело має значення. Якщо це сайт без контактів, авторів і дата публікації вчорашня — це тривожний дзвіночок. Перевірте, чи ця ж новина є на сайтах типу BBC, «Суспільне», Reuters або інших визнаних ЗМІ.
  2. Заголовок кричить? Не вір одразу. Якщо бачиш щось на кшталт “ШОК!!! Уряд визнав, що…”, — це, найімовірніше, маніпуляція. Хороша журналістика не потребує капслоку.
  3. Автор — реальна людина? Якщо ім’я автора вказано, погугліть його. Чи він публікується ще десь? Чи має фахову біографію? Якщо ні — скоріш за все, перед вами справжній фейк.
  4. Фото виглядає занадто ефектно? Перевір його через Google Images або TinEye. Можливо, це фото зроблено ШІ (штучний інтелект).
  5. Шукай підтвердження. Якщо подія справжня, про неї писатимуть кілька незалежних медіа. Якщо джерело одне — це привід засумніватися.
  6. Застосовуй критичне мислення. Запитуй себе: чому я бачу цю новину саме зараз? Яку емоцію вона у мене викликає? Хто виграє від того, що я в це повірю?

У світі, де інформаційні атаки стали зброєю, навичка критичного мислення стає нашим єдиним захистом. Обов’язково перевіряйте джерела інформації, яку споживаєте та не піддаватися емоційному тиску!

Анжеліка Каштальян,

Студентка 448 ЧНУ імені Петра Могили