Викладачі ЧНУ імені Петра Могили про дистанційне навчання
Дистанційне навчання стало викликом не лише для студентів, а і для викладачів. Досить швидко викладачам довелосьстати не лише лекторами в аудиторії, а і освоїти відеоконференції, практичні на відстані та шукати нові види моніторингу знань студентів. Ми провели опитування і дізналися, як це все виходить у викладачів ЧНУ імені Петра Могили тащо вони думають про перспективність дистанційного навчання.
Наталія Шевченко, викладач (к.і.н.) кафедри історії факультету політичних наук.
- Як проходять заняття?
Залежить від предмета. Якщо предмет суто теоретичний (здебільшого на 1 курсі), то надсилаю лекцію, а у відповідь (не пізніше ніж у день пари за розкладом) студент надсилає фото або скан конспекту. На тижні самостійної роботи одна з груп проходила онлайн-курсна платформі Prometheus та після проходження прикріпила сертифікати.
- Найскладніше: Технічні засоби. Не всі студенти та викладачі мають можливість відео/аудіозв’язку. А проблема в тому, що послугу «навчання» ми зобов’язані надати всім.
- Перевірка знань та мотивація студентів:Інколи даю творчі завдання, де основним питанням є «а на вашу думку?». Контроль студентів через систему Moodleвідповідно до графіка навчального процесу.
- Як ви оцінюєте шанси дистанційного навчання на те, щоб стати нормою?
Повність переходити на дистанційне немає сенсу, але з наступного року можна поєднувати здачу деяких завдань в очній та дистанційній формах.
- Які поради можете дати викладачам щодо організації онлайн-навчання?
Не перевантажувати студентів. Давати той матеріал і вимагати ті знання, які прописані в робочих програмах.
Гліб Горбань, доцент (б.в.з.) кафедри інженерії програмного забезпечення факультету комп’ютерних наук
- Як проходять заняття?
Запис відеолекцій з подальшим їх завантаженням наYoutube, використання Moodle при перевірці завдань таонлайн-консультації за допомогою Telegram.
- Найскладніше: Відсутністьживого спілкування з аудиторією, від чого не зовсім ясно, чи зрозуміли студенти матеріал, чи ні.
- Перевірка знань та мотивація студентів:Перевірка знань відбувається за допомогою системи Moodle: студенти завантажують звіт з виконаної лабораторної роботи, потім отримують контрольні питання, на які відповідають. За невчасно здану роботу знижуються бали. Мотивувати студентів можу словами «Карантин – це не канікули, потім все одно доведеться складати заліки та іспити».
- Як вам довелось поліпшувати ваші навички дистанційної роботи зі студентами?
Отримав новий для себе досвід організації відеолекцій.
- Як ви оцінюєте шанси дистанційного навчання на те, щоб стати нормою?
На мою думку, дистанційне навчання все ж не може замінити у повному обсязі аудиторне.
Алла Коваль, заступник завідувача кафедри конституційного та адміністративного права і процесу юридичного факультету.
- Як проходять заняття?
Заняття зі студентами проводяться на платформі Moodle3. Більшість викладачів записують аудіолекції, озвучують презентації, додають різні схеми, таблиці. Деякі викладачі також прикріплюють відеолекції провідних науковців в певній галузі права. Також застосовують і онлайн-відеоконференції для проведення лекцій. Для семінарів найчастіше застосовують засоби відеоконференційZoomабо індивідуальні письмові завдання з обговоренням недоліків та з діалогом із додатковими запитаннями.
- Найскладніше: Правильно організувати робочий час. Коли викладач працює зі студентом дистанційно, тим більше індивідуально, то робочий день стає ненормованим! Складно закінчити роботу о 18:00. Часто доводиться працювати і рано вранці, й у ночі! Перевірка індивідуальних завдань займає багато часу, адже потрібно приділити окремої уваги кожному студентові індивідуально, перевірити його роботу, направити у правильне русло!
- Перевірка знань та мотивація студентів:Перевірка знань здійснюється відповідно до розкладу занять у Moodle3 або у Zoom. Крім того, викладачі постійно на зв’язку у Viber, Telegram та інших месенджерах і надають консультації майже цілодобово. Мотивація проста – знання «за плечима не носити», карантин скінчиться, а потреба у кваліфікованих фахівцях буде завжди! Крім того, гарним «пряником» є бали за виконане завдання, а «кнутом» – заліки та іспити, що не за горами. До того ж, перебування вдома, на карантині, в ізоляції створює чудову можливість для самоосвіти та саморозвитку!
- Як ви оцінюєте шанси дистанційного навчання на те, щоб стати нормою?
Зважаючи на глобалізацію та науково-технічний процес, дистанційне навчання може з успіхом стати частиною звичайного освітнього процесу! Ми повинні повною мірою використовувати досягнення науки й техніки для навчання! Проте, звичайно, жодне живе спілкування студента з викладачем не поступиться спілкуванню через екран та пошту.
Олена Файчук, доц. б.в.з. кафедри соціальної роботи, управління і педагогіки інституту державного управління.
- Як проходять заняття?
Для проведення занять використовую Moodle. З метою якісної організації навчання намагаюсь використовувати різні засоби. Так, для лекції надаю студентам повний текст лекції в документі Word, також супроводжую презентацією та посилання на корисні відео в YouTube; для семінарських занять завантажую завдання в Moodle, під час оцінювання коментую оцінку, ставлю додаткові запитання.
- Найскладніше: В процесі організації правильно спланувати час для підготовки. При підготовці занять в процесі дистанційного навчання витрачається значно більше часу. Також набагато більше часу йде на процес оцінювання (кожну відповідь треба прочитати, за необхідно перевірити(чи ця відповідь не є простою копією з Інтернет-джерела), поставити запитання і т.д. Не вистачає можливості поспілкуватись.
- Перевірка знань та мотивація студентів: Контроль та оцінка за допомогою Moodle. Вони завантажують завдання – я перевіряю. Встановлюю терміни виконання кожного завдання. Мотивую шляхом коментування їхніх відповідей, похвали, пояснення оцінки.
- Як ви оцінюєте шанси дистанційного навчання на те, щоб стати нормою?
Повністю дистанційне навчання не спроможне замінити очну форму навчання, це однозначно. Воно може стати лише елементом освітнього процесу в різних випадках (карантин, хвороба студента чи викладача, відрядження або стажування і т.п.). Вагомою перевагою дистанційного навчання є можливість не переривати навчальний процес. Але якісне його впровадження вимагає підготовки як викладачів, так і студентів.
- Які поради можете дати іншим викладачам щодо організації дистанційного навчання?
Зберігати спокій,звертатись за допомогою до інших колег та фахівців Навчально-методичного відділу;розробляти завдання так, як ніби Ви самі потім будете його виконувати (продумати, наскільки зрозуміло та доступно його виконання).
Галина Косарєва,доцент б.в.з. кафедри української філології, теорії та історії літератури інституту філології.
- Як проходять заняття?
Основна платформа – Moodle, де завантажено усі необхідні матеріали. Я проводжу лекції і семінари через Zoom-платформу, завантажуючи також файлові матеріали (Word, відеоресурси і т.д.) у Moodle. На лекції через Zoom застосовую функції “Демонстрації екрану”, показую презентації, обговорюємо проблемні питання, з якими студенти завчасно ознайомлюються у прикріпленому файлі лекції. Також постійно тримаю з більшістю зв’язок через месенджер.
- Найскладніше: Мабуть, не найскладніше, а дещо незвично, на мою думку, – зменшується емоційна складова заняття, а також, зрозуміло, іноді якість Інтернету не дуже оптимальна для їхнього проведення.
- Перевірка знань та мотивація студентів: Перевірка через Moodle і під час онлайн-спілкування в Zoom, мотивація – урізноманітнення різновидів завдань.
- Чи довелось вам поліпшувати ваші навички дистанційної роботи зі студентами?
Так, за час карантину пройшла онлайн-навчання через сайт “На урок” (Організація роботи в Zoom), маю сертифікат, а також переглядаю самостійно онлайн освітні курси з дистанційного навчання, що пропонує Prometheus, ще є учасницею онлайн-проєкту від Британської ради IREX “Вивчай та розрізняй” з інфомедіаграмотності для викладачів ЗВО.
- Як ви оцінюєте шанси дистанційного навчання на те, щоб стати нормою?
Думаю, що поступово така імплементація вже є можливою, але необхідно скоординувати усі ресурси, необхідні для такого навчання. Дуже важливими також є сервіси проєктного менеджменту щодо навчання онлайн, підготовка методматеріалів, інструментів та методів.
- Які поради можете дати викладачам щодо онлайн-навчання?
Найголовніше – бути впевненим, що все вийде!