Викладачі ЧНУ імені Петра Могили про дистанційне навчання


Дистанційне навчання стало викликом не лише для студентів, а і для викладачів. Досить швидко викладачам довелосьстати не лише лекторами в аудиторії, а і освоїти відеоконференції, практичні на відстані та шукати нові види моніторингу знань студентів. Ми провели опитування і дізналися, як це все виходить у викладачів ЧНУ імені Петра Могили тащо вони думають про перспективність дистанційного навчання.

Наталія Шевченко, викладач (к.і.н.) кафедри історії факультету політичних наук.

  1. Як проходять заняття?

Залежить від предмета. Якщо предмет суто теоретичний (здебільшого на 1 курсі), то надсилаю лекцію, а у відповідь (не пізніше ніж у день пари за розкладом) студент надсилає фото або скан конспекту. На тижні самостійної роботи одна з груп проходила онлайн-курсна платформі Prometheus та після проходження прикріпила сертифікати.

  1. Найскладніше: Технічні засоби. Не всі студенти та викладачі мають можливість відео/аудіозв’язку. А проблема в тому, що послугу «навчання» ми зобов’язані надати всім.
  2. Перевірка знань та мотивація студентів:Інколи даю творчі завдання, де основним питанням є «а на вашу думку?». Контроль студентів через систему Moodleвідповідно до графіка навчального процесу.
  3. Як ви оцінюєте шанси дистанційного навчання на те, щоб стати нормою?

Повність переходити на дистанційне немає сенсу, але з наступного року можна поєднувати здачу деяких завдань в очній та дистанційній формах.

  1. Які поради можете дати викладачам щодо організації онлайн-навчання?

Не перевантажувати студентів. Давати той матеріал і вимагати ті знання, які прописані в робочих програмах.

 

Гліб Горбань, доцент (б.в.з.) кафедри інженерії програмного забезпечення факультету комп’ютерних наук

  1. Як проходять заняття?

Запис відеолекцій з подальшим їх завантаженням наYoutube, використання Moodle при перевірці завдань таонлайн-консультації за допомогою Telegram.

  1. Найскладніше: Відсутністьживого спілкування з аудиторією, від чого не зовсім ясно, чи зрозуміли студенти матеріал, чи ні.
  2. Перевірка знань та мотивація студентів:Перевірка знань відбувається за допомогою системи Moodle: студенти завантажують звіт з виконаної лабораторної роботи, потім отримують контрольні питання, на які відповідають. За невчасно здану роботу знижуються бали. Мотивувати студентів можу словами «Карантин – це не канікули, потім все одно доведеться складати заліки та іспити».
  3. Як вам довелось поліпшувати ваші навички дистанційної роботи зі студентами?

Отримав новий для себе досвід організації відеолекцій.

  1. Як ви оцінюєте шанси дистанційного навчання на те, щоб стати нормою?

На мою думку, дистанційне навчання все ж не може замінити у повному обсязі аудиторне.

Алла Коваль, заступник завідувача кафедри конституційного та адміністративного права і процесу юридичного факультету.

  1. Як проходять заняття?

Заняття зі студентами проводяться на платформі Moodle3. Більшість викладачів записують аудіолекції, озвучують презентації, додають різні схеми, таблиці. Деякі викладачі також  прикріплюють відеолекції  провідних науковців в певній галузі права.  Також застосовують і онлайн-відеоконференції для проведення лекцій. Для семінарів найчастіше застосовують засоби відеоконференційZoomабо індивідуальні письмові завдання з обговоренням недоліків та з діалогом із додатковими запитаннями.

  1. Найскладніше: Правильно організувати робочий час. Коли викладач працює зі студентом дистанційно, тим більше індивідуально, то робочий день стає ненормованим! Складно закінчити роботу о 18:00. Часто доводиться працювати і рано вранці, й у ночі! Перевірка індивідуальних завдань займає багато часу, адже потрібно приділити окремої уваги кожному студентові індивідуально, перевірити його роботу, направити у правильне русло!
  2. Перевірка знань та мотивація студентів:Перевірка знань здійснюється відповідно до розкладу занять у Moodle3 або у Zoom. Крім того, викладачі постійно на зв’язку у Viber, Telegram та інших месенджерах і надають консультації майже цілодобово. Мотивація проста – знання «за плечима не носити», карантин скінчиться, а потреба у кваліфікованих фахівцях буде завжди! Крім того, гарним «пряником» є бали за виконане завдання, а «кнутом» – заліки та іспити, що не за горами. До того ж, перебування вдома, на карантині, в ізоляції створює чудову можливість для самоосвіти та саморозвитку!
  3. Як ви оцінюєте шанси дистанційного навчання на те, щоб стати нормою?

Зважаючи на глобалізацію та науково-технічний процес, дистанційне навчання може з успіхом стати частиною звичайного освітнього процесу! Ми повинні повною мірою використовувати досягнення науки й техніки для навчання! Проте, звичайно, жодне живе спілкування студента з викладачем не поступиться спілкуванню через екран та пошту.

 

Олена Файчук, доц. б.в.з. кафедри соціальної роботи, управління і педагогіки інституту державного управління.

  1. Як проходять заняття?

Для проведення занять використовую Moodle. З метою якісної організації навчання намагаюсь використовувати різні засоби. Так, для лекції надаю студентам повний текст лекції в документі Word, також супроводжую презентацією та посилання на корисні відео в YouTube; для семінарських занять завантажую завдання в Moodle, під час оцінювання коментую оцінку, ставлю додаткові запитання.

  1. Найскладніше: В процесі організації правильно спланувати час для підготовки. При підготовці занять в процесі дистанційного навчання витрачається значно більше часу. Також набагато більше часу йде на процес оцінювання (кожну відповідь треба прочитати, за необхідно перевірити(чи ця відповідь не є простою копією з Інтернет-джерела), поставити запитання і т.д. Не вистачає можливості поспілкуватись.
  2. Перевірка знань та мотивація студентів: Контроль та оцінка за допомогою Moodle. Вони завантажують завдання – я перевіряю. Встановлюю терміни виконання кожного завдання. Мотивую шляхом коментування їхніх відповідей, похвали, пояснення оцінки.
  3. Як ви оцінюєте шанси дистанційного навчання на те, щоб стати нормою?

Повністю дистанційне навчання не спроможне замінити очну форму навчання, це однозначно. Воно може стати лише елементом освітнього процесу в різних випадках (карантин, хвороба студента чи викладача, відрядження або стажування і т.п.). Вагомою перевагою дистанційного навчання є можливість не переривати навчальний процес. Але якісне його впровадження вимагає підготовки як викладачів, так і студентів.

  1. Які поради можете дати іншим викладачам щодо організації дистанційного навчання?

Зберігати спокій,звертатись за допомогою до інших колег та фахівців Навчально-методичного відділу;розробляти завдання так, як ніби Ви самі потім будете його виконувати (продумати, наскільки зрозуміло та доступно його виконання).

Галина Косарєва,доцент б.в.з. кафедри української філології, теорії та історії літератури інституту філології.

  1. Як проходять заняття?

Основна платформа – Moodle, де завантажено усі необхідні матеріали.  Я проводжу лекції і семінари через Zoom-платформу, завантажуючи також файлові матеріали (Word, відеоресурси і т.д.) у Moodle. На лекції через Zoom застосовую функції “Демонстрації екрану”, показую презентації, обговорюємо проблемні питання, з якими студенти завчасно ознайомлюються у прикріпленому файлі лекції.  Також постійно тримаю з більшістю зв’язок через месенджер.

  1. Найскладніше: Мабуть, не найскладніше, а дещо незвично, на мою думку, – зменшується емоційна складова заняття, а також, зрозуміло, іноді якість Інтернету не дуже оптимальна для їхнього проведення.
  2. Перевірка знань та мотивація студентів: Перевірка через Moodle і під час онлайн-спілкування в Zoom, мотивація – урізноманітнення різновидів завдань.
  3. Чи довелось вам поліпшувати ваші навички дистанційної роботи зі студентами?

Так, за час карантину пройшла онлайн-навчання через сайт “На урок” (Організація роботи в Zoom), маю сертифікат, а також переглядаю самостійно онлайн освітні курси з дистанційного навчання, що пропонує Prometheus, ще є учасницею онлайн-проєкту від Британської ради IREX “Вивчай та розрізняй” з інфомедіаграмотності для викладачів ЗВО.

  1. Як ви оцінюєте шанси дистанційного навчання на те, щоб стати нормою?

Думаю, що поступово така імплементація вже є можливою, але необхідно скоординувати усі ресурси, необхідні для такого навчання. Дуже важливими також є сервіси проєктного менеджменту щодо навчання онлайн, підготовка методматеріалів, інструментів та методів.

  1. Які поради можете дати викладачам щодо онлайн-навчання?

Найголовніше – бути впевненим, що все вийде!