7 листопада 2024 року в Чорноморському національному університеті імені Петра Могили відбувся круглий стіл «Розвиток середньої освіти в умовах війни та повоєнної відбудови».
Захід організований з нагоди Всесвітнього дня науки в ім’я миру та розвитку та за проєктами ЄС програми Erasmus+: PROMENT «Сприяння професійній освіті та активній участі студентів через становлення комплексної системи менторства та тьюторства у ЗВО»; DEFEP «Дистанційна освіта майбутнього: кращі практики ЄС у відповідь на запити сучасних здобувачів вищої освіти і представників ринку праці»; EACS «Антикорупційні європейські стандарти як запорука формування громадянського суспільства».
Ініціатором та організатором круглого столу є Чорноморський національний університет імені Петра Могили. Партнерами заходу виступили Департамент освіти і науки Миколаївської обласної військової адміністрації, Управління освіти Миколаївської міської ради, Інститут педагогіки НАПН України, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.
У круглому столі взяли участь науково-педагогічні працівники та менеджмент ЗВО, керівники та педагогічні працівники ЗСО, здобувачі вищої освіти за педагогічними спеціальностями, представники органів влади й місцевого самоврядування.
Метою проведення Круглого столу є сприяння розвитку педагогічної освіти задля посилення кадрового забезпечення закладів середньої освіти в умовах війни та повоєнної відбудови.
Тематика круглого столу присвячена питанням середньої освіти прифронтової Миколаївщини в контексті викликів та пошуку рішень для зміни парадигм; загрозам та можливостям для шкільної освіти міста-героя Миколаєва в нових умовах; напрямам співпраці з міжнародними партнерами задля збереження та відновлення середньої освіти в умовах війни та повоєнної відбудови; а також практикам міжнародних програм і проєктів задля кращих змін середньої освіти України.
З нагоди відкриття засідання з вітальною промовою Круглого столу виступив ректор Чорноморського національного університету імені Петра Могили, доктор технічних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України Леонід Клименко.
У засіданні Круглого столу взяли участь директор департаменту освіти і науки Миколаївської обласної військової адміністрації, кандидат педагогічних наук, доцент Алла Веліховська, яка виступила з доповіддю про виклики і рішення у збереженні та розвитку середньої освіти Миколаївщини в умовах війни. Начальник управління освіти Миколаївської міської ради Ганна Личко зосередила увагу на загрозах та можливостях для середньої освіти м. Миколаєва в умовах війни та повоєнної відбудови; а завідувач відділу дидактики Інституту педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук, професор Олександр Малихін вів мову про підходи дидактики і психодидактики, що сприятимуть збереженню та розвитку середньої освіти в умовах війни та повоєнної відбудови.
Доктор історичних наук, професор, перший проректор ЧНУ імені Петра Могили Юрій Котляр, продовжуючи обговорення, зосередив увагу аудиторії на педагогічній освіті в класичному університеті, зробивши акцент на перевагах та розширенні можливостей; кандидат філологічних наук, доцент кафедри української філології та міжкультурної комунікації Чорноморського національного університету імені Петра Могили Галина Косарєва розповідала про менторство молодих учителів за проєктом PROMENT «Сприяння професійній освіті та активній участі студентів через становлення комплексної системи менторства та тьюторства у ЗВО», зокрема про особливості мотивації та підтримки здобувачів педагогічних спеціальностей у ЧНУ ім. П. Могили; доцент кафедри вищої математики та методики навчання математики Уманського державного педагогічного університету ім. Павла Тичини, кандидат педагогічних наук, доцент Ірина Тягай вела мову про подолання освітніх втрат за допомогою цифрових інструментів за допомогою використання практичного підходу.
Олена Філімонова, координатор проєкту ЄС Еразмус+ DEFEP «Дистанційна освіта майбутнього: кращі практики ЄС у відповідь на запити сучасних здобувачів вищої освіти та ринку праці», кандидат економічних наук, зосередила увагу на підходах дистанційної освіти задля безперервності навчання на всіх рівнях. Кандидат юридичних наук, доцент кафедри цивільного та кримінального права та процесу Чорноморського національного університету імені Петра Могили, координатор проєкту ЄС Еразмус+ Жан Моне Модуль EACS «Європейські антикорупційні стандарти як запорука формування громадянського суспільства» Оксана Валецька та здобувачка ОП «Право» Олена Добровольська запропонували для обговорення доповідь про прояви корупції в системі освіти, а також особливості запобігання та протидії корупції.
Теми доповідей були надзвичайно цікавими та привернули значну увагу аудиторії, викликавши жваве обговорення.
У заході взяли участь понад 30 осіб, присутніх безпосередньо в аудиторії, та близько 25 учасників, які приєдналися онлайн. Серед слухачів і спікерів Круглого столу були представники з Миколаєва та Миколаївської області, а також з Києва, Умані та інших міст.
Захід мав так званий гібридний формат, тобто частина учасників могла спілкуватися безпосередньо в аудиторії Чорноморського національного університету ім. Петра Могили, решта учасників підключилися до заходу онлайн. Такий формат проведення сприяв жвавій дискусії на важливі й гострі теми.
Важливість круглого столу, присвяченого розвитку середньої освіти в умовах війни та повоєнної відбудови, а також проєктам PROMENT, EACS та DEFEP є безперечною. Адже йдеться про розвиток педагогічної освіти задля посилення кадрового забезпечення закладів середньої освіти, а, багато в чому, саме підготовка працівників цієї сфери буде визначати перспективи післявоєнного відновлення нашої держави.
The experience of mutual dissemination of projects is actively continuing. On 7 November 2024, Petro Mohyla Black Sea National University hosted a roundtable discussion on the development of secondary education in the context of war and post-war reconstruction.
The event was organised on the occasion of the World Science Day for Peace and Development and within the framework of the EU Erasmus+ programme: PROMENT ‘Promoting professional education and active participation of students through the establishment of a comprehensive system of mentoring and tutoring in higher education institutions’; DEFEP ‘Distance education of the future: EU best practices in response to the needs of modern higher education students and labour market representatives’; EACS ‘European anti-corruption standards as a key to the formation of civil society’.
The roundtable was initiated and organised by Petro Mohyla Black Sea National University. The partners of the event were the Department of Education and Science of the Mykolaiv Regional Military Administration, the Department of Education of the Mykolaiv City Council, the Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, and Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University.
The roundtable was attended by academic staff and management of higher education institutions, heads and pedagogical staff of general secondary education institutions, students of pedagogical specialities, representatives of government and local self-government.
The purpose of the Roundtable is to promote the development of pedagogical education to strengthen the staffing of secondary education institutions in the context of war and post-war reconstruction.
The roundtable discussion focused on secondary education in the frontline Mykolaiv region in the context of challenges and solutions to change paradigms; threats and opportunities for school education in the hero city of Mykolaiv in the new environment; areas of cooperation with international partners to preserve and restore secondary education in the context of war and post-war reconstruction; and practices of international programmes and projects to improve secondary education in Ukraine.
Olena Filimonova, Coordinator of the EU Erasmus+ DEFEP project ‘Distance Education of the Future: EU Best Practices in Response to the Demands of Modern Higher Education Students and the Labour Market’, PhD in Economics, focused on distance education approaches for the continuity of learning at all levels. Oksana Valetska, PhD in Law, Associate Professor of the Department of History and Theory of State and Law at Petro Mohyla Black Sea National University, Coordinator of the EU Erasmus+ Jean Monnet Module EACS ‘European Anti-Corruption Standards as a Key to Civil Society Development’ and Olena Dobrovolska, a student of the Law programme, offered a report on corruption in the education system, as well as the peculiarities of preventing and tackling corruption.
The event had a so-called hybrid format, meaning that some participants could communicate directly in the auditorium of Petro Mohyla Black Sea National University, while others joined the event online. This format facilitated a lively discussion on important and controversial topics.