Доктор історичних наук, професор кафедри історії ЧНУ імені Петра Могили Юрій Котляр розпочинає цикл випусків про Спаси.
Надалі цитується авторський текст:
У сучасній православній християнській традиції в серпні святкують три Спаси, але варто розібратися – це релігійна чи міфологічно-язичницька традиція?
1 (14) серпня – Перший Спас, який у народі називають Медовим. За церковною традицією – «Чесний животворящий Хрест».
Святкується в православній церкві як «Винесення чесних древ Животворящого Хреста Господнього». У стародавні часи в Константинополі саме в серпні спостерігалися спалахи хвороб. Щоб їм протистояти і припинити поширення епідемій, вулицями проносили хрест, що включав в себе частини хреста, на якому розіп’яли Ісуса.
Ним освячували криниці та водойми. І хвороби покидали місто. Наразі в храмах здійснюється мале освячення води. Згідно з давньоруськими переказами, князь Володимир хрестив Київську Русь саме в серпні. А так як освячення відбувалося в річках Дніпро та Почайна, то свято ще називають Мокрим Спасом або Спасом на воді.
Інша назва – Медовий Спас. У храмах проходить благословення меду. Раніше мед був не тільки ласощами, з нього готували спеціальний напій, який рятував від різних хвороб. Ще однією народною назвою свята є Маковій. За християнською традицією, в храмах говорять про мученицьку смерть семи братів Маккавеїв.
Проте насправді вказані брати ніякого відношення до Спасу не мають. У такому випадку християнством було використано правило народної топоніміки. З серпня східні слов’яни починали збирати мак і пекли перші пироги з маковою начинкою. Пізніше співзвучність звучання прізвища братів Маккавеїв, до назви «мак», була використана для святкування християнського варіанту Спасу.
У язичницькій традиції перший – Маковій, або Спас на воді (Мокрий Спас), що пов’язується з Богинею Води Даною, або Мокошею, яка водночас є покровителькою жінок, родючості, рослинності – взагалі водної стихії. До Першого Спасу пасічники відбирають мед, щільники (соти), топлять віск; господині заготовляють мак та зілля, квіти, колосся для вінків – все це призначене до освячення. В давнину саме в цей день відбувалось богослужіння біля річок та джерел, яким приносились жертви з меду та хліба. Мак в Україні – символ плодючості, оберіг від зловорожих сил.
Обрядові страви цього свята: медяники, печиво або бублики з маком, шулики (печені коржики з тертим маком і медовою ситою), кутя (каша з необлущеного зерна з медом і маком), завиваники з маком, варені кукурудзяні качани. До Першого Спаса виготовлявся також священний напій – мед. Існував звичай: у цей день купатися в освяченій воді річки або облитися свяченою криничною чи джерельною водою, що засуджувалося християнською церквою, як і моління коло води. Але українці свято вірили в цілющість спасівської води, що незважаючи ні на які заборони здійснювали цей священний обряд язичницької давнини.