Доктор історичних наук, професор ЧНУ імені Петра Могили Юрій Котляр презентує нову історичну розвідку «Перший Спас»


Доктор історичних наук, професор кафедри історії ЧНУ імені Петра Могили Юрій Котляр розпочинає цикл випусків про Спаси.

Надалі цитується авторський текст:

У сучасній православній християнській традиції в серпні святкують три Спаси, але варто розібратися – це релігійна чи міфологічно-язичницька традиція?

1 (14) серпня – Перший Спас, який у народі називають Медовим. За церковною традицією – «Чесний животворящий Хрест».

Святкується в православній церкві як «Винесення чесних древ Животворящого Хреста Господнього». У стародавні часи в Константинополі саме в серпні спостерігалися спалахи хвороб. Щоб їм протистояти і припинити поширення епідемій, вулицями проносили хрест, що включав в себе частини хреста, на якому розіп’яли Ісуса.

Ним освячували криниці та водойми. І хвороби покидали місто. Наразі в храмах здійснюється мале освячення води. Згідно з давньоруськими переказами, князь Володимир хрестив Київську Русь саме в серпні. А так як освячення відбувалося в річках Дніпро та Почайна, то свято ще називають Мокрим Спасом або Спасом на воді.

Інша назва – Медовий Спас. У храмах проходить благословення меду. Раніше мед був не тільки ласощами, з нього готували спеціальний напій, який рятував від різних хвороб. Ще однією народною назвою свята є Маковій. За християнською традицією, в храмах говорять про мученицьку смерть семи братів Маккавеїв.

Проте насправді вказані брати ніякого відношення до Спасу не мають. У такому випадку християнством було використано правило народної топоніміки. З серпня східні слов’яни починали збирати мак і пекли перші пироги з маковою начинкою. Пізніше співзвучність звучання прізвища братів Маккавеїв, до назви «мак», була використана для святкування християнського варіанту Спасу.

У язичницькій традиції перший – Маковій, або Спас на воді (Мокрий Спас), що пов’язується з Богинею Води Даною, або Мокошею, яка водночас є покровителькою жінок, родючості, рослинності – взагалі водної стихії. До Першого Спасу пасічники відбирають мед, щільники (соти), топлять віск; господині заготовляють мак та зілля, квіти, колосся для вінків – все це призначене до освячення. В давнину саме в цей день відбувалось богослужіння біля річок та джерел, яким приносились жертви з меду та хліба. Мак в Україні – символ плодючості, оберіг від зловорожих сил.

 Обрядові страви цього свята: медяники, печиво або бублики з маком, шулики (печені коржики з тертим маком і медовою ситою), кутя (каша з необлущеного зерна з медом і маком), завиваники з маком, варені кукурудзяні качани. До Першого Спаса виготовлявся також священний напій – мед. Існував звичай: у цей день купатися в освяченій воді річки або облитися свяченою криничною чи джерельною водою, що засуджувалося християнською церквою, як і моління коло води. Але українці свято вірили в цілющість спасівської води, що незважаючи ні на які заборони здійснювали цей священний обряд язичницької давнини.