50 порад від колег щодо діяльності куратора-дорадника
За результатами опитування викладачів університету “КУРАТОР-ДОРАДНИК: від функціональних обов’язків до активних дій” Центр соціально-психологічної підтримки, професійного розвитку та сприяння працевлаштуванню ЧНУ імені Петра Могили створив список із 50 порад від колег щодо діяльності куратора-дорадника:
- Планування роботи має бути обов’язковим
- План роботи куратора слід формувати разом з групою, при необхідності його варто корегувати
- Роботу куратора слід здійснювати систематично, а не від випадку до випадку
- Куратор не може залишати поза увагою функцію контролю за якістю навчання та відвідуванням занять
- Слід активно співпрацювати з викладачами, які викладають у групі та студентським активом
- Куратор має обговорювати зі студентами їх результати діяльності та активізовувати їх до подальших дій
- Для ефективної роботи необхідний постійний діалог з групою / активна взаємодія
- Від куратора залежить загальна атмосфера у групі / особливо на 1 курсі. Про це слід пам’ятати і додавати зусиль для її покращення
- Особливу увагу слід приділяти згуртованості групи, наявності конфліктних ситуацій
- Слід надавати допомогу студенту незалежно від здібностей і уподобань
- Дорадник має бути зацікавленим у розвитку кожного студента і сприяти йому
- Куратор – один із тих, хто знайомить студентів із професією. Дуже важливо, щоб він приділяв увагу професіогенезу кожного студента. Для цього можна організовувати зустрічі з провідними фахівцями, проводити інтерактивні бесіди, консультації
- Корисно проводити анкетування студентів для вивчення їх уподобань, інтересів, спрямованості, проблемних зон тощо
- Організація святкових заходів, спільних поїздок, подорожей, екскурсій, тренінгів (особливо для першокурсників) є дуже важливою для розвитку групової динаміки
- Необхідно з повагою ставитися до студентів і вчити їх поважати інших
- Слід бути чуйним, делікатним, доброзичливим, відвертим, розвивати уміння чути кожного
- Дуже важливо не вибудовувати занадто дружні відносини / не втрачати позицію «дорадника»; бути «наставником», а не «аніматором»
- Для успішного дорадництва важливо вміти контролювати свої емоції
- Куратор має бути впевненим у собі
- Куратору слід бути наполегливим і часом лояльним / все залежить від ситуації
- Доцільно ставитися до студентів, як до дорослих, виховуючи відповідальність, самостійність
- Важливо стимулювати студентів до самоаналізу, самовиховання, саморуху, саморозвитку, самовдосконалення
- Завжди слід орієнтуватися на результат діяльності
- Важливо вказувати на шляхи вирішення проблеми, а не надавати готове рішення
- Частіше слід запитувати, а не надавати поради
- У студентах необхідно бачити майбутніх фахівців і рухати їх у необхідному напрямку
- Слід оцінювати вчинок студента, а не його особистість
- Слід намагатися зрозуміти мотивацію, потреби та інтереси студентів
- Важливо відстоювати та захищати аргументовану думку групи перед адміністрацією університету
- Доцільно тримати руку на пульсі і вчасно реагувати на проблеми студента / групи
- Варто підтримувати зв’язок із батьками студентів / особливо «проблемних»
- Необхідно систематично інформувати студентів – надавати вчасно актуальну для них інформацію
- Доцільно проявляти небайдужість до проблем студента і швидко реагувати на звернення про допомогу, приділяти увагу причинам, що призвели до труднощів
- Студенти мають знати, що до куратора можна звернутися за допомогою / він має бути доступним
- Дорадник має знати кожного студента своєї групи не тільки в обличчя, а й особисто: риси характеру, інтереси, проблеми тощо
- У випадку браку досвіду слід звертатися за допомогою до колег-викладачів, фахівців-психологів, а не залишатися осторонь проблем
- Слід мінімізувати «наказовий» спосіб розмови з групою, важливо проводити роз’яснення
- Усі складні моменти студентства слід делікатно обговорювати
- Для покращення порозуміння з групою куратору доцільно цікавитися молодіжними трендами
- Зручно взаємодіяти зі студентами за допомогою сучасних соціальних мереж та месенджерів
- Слід не залишатися осторонь відвідування гуртожитків
- Слід особливу увагу приділяти питанням професійної етики, розвивати критичне мислення студентської молоді
- Студенти дуже цінують тих, хто цікавиться ними, але не втручається в особисте життя
- У активного куратора – активні студенти. Внутрішній вогонь – найважливіший інструмент для роботи дорадника
- Золоте правило взаємодії – індивідуальний підхід до кожного студента
- Важливо цінувати свій час і час студента, а тому час взаємодії слід використовувати максимально ефективно і раціонально
- Безцінним є той куратор, який є активним оптимістом, комунікабельною особистістю, генератором ідей, який з креативністю підходить до функціональних обов’язків дорадника
- Не можна допускати формалізму у роботі!
- Слід постійно підвищувати власний рівень психолого-педагогічної компетентності
- Куратор – приклад для наслідування і професійного, і особистісного. Слід про це пам’ятати!