50 порад від колег щодо діяльності куратора-дорадника


За результатами опитування викладачів університету “КУРАТОР-ДОРАДНИК: від функціональних обов’язків до активних дій” Центр соціально-психологічної підтримки, професійного розвитку та сприяння працевлаштуванню ЧНУ імені Петра Могили створив список із 50 порад від колег щодо діяльності куратора-дорадника:

  1. Планування роботи має бути обов’язковим
  2. План роботи куратора слід формувати разом з групою, при необхідності його варто корегувати
  3. Роботу куратора слід здійснювати систематично, а не від випадку до випадку
  4. Куратор не може залишати поза увагою функцію контролю за якістю навчання та відвідуванням занять
  5. Слід активно співпрацювати з викладачами, які викладають у групі та студентським активом
  6. Куратор має обговорювати зі студентами їх результати діяльності та активізовувати їх до подальших дій
  7. Для ефективної роботи необхідний постійний діалог з групою / активна взаємодія
  8. Від куратора залежить загальна атмосфера у групі / особливо на 1 курсі. Про це слід пам’ятати і додавати зусиль для її покращення
  9. Особливу увагу слід приділяти згуртованості групи, наявності конфліктних ситуацій
  10. Слід надавати допомогу студенту незалежно від здібностей і уподобань
  11. Дорадник має бути зацікавленим у розвитку кожного студента і сприяти йому
  12. Куратор – один із тих, хто знайомить студентів із професією. Дуже важливо, щоб він приділяв увагу професіогенезу кожного студента. Для цього можна організовувати зустрічі з провідними фахівцями, проводити інтерактивні бесіди, консультації
  13. Корисно проводити анкетування студентів для вивчення їх уподобань, інтересів, спрямованості, проблемних зон тощо
  14. Організація святкових заходів, спільних поїздок, подорожей, екскурсій, тренінгів (особливо для першокурсників) є дуже важливою для розвитку групової динаміки
  15. Необхідно з повагою ставитися до студентів і вчити їх поважати інших
  16. Слід бути чуйним, делікатним, доброзичливим, відвертим, розвивати уміння чути кожного
  17. Дуже важливо не вибудовувати занадто дружні відносини / не втрачати позицію «дорадника»; бути «наставником», а не «аніматором»
  18. Для успішного дорадництва важливо вміти контролювати свої емоції
  19. Куратор має бути впевненим у собі
  20. Куратору слід бути наполегливим і часом лояльним / все залежить від ситуації
  21. Доцільно ставитися до студентів, як до дорослих, виховуючи відповідальність, самостійність
  22. Важливо стимулювати студентів до самоаналізу, самовиховання, саморуху, саморозвитку, самовдосконалення
  23. Завжди слід орієнтуватися на результат діяльності
  24. Важливо вказувати на шляхи вирішення проблеми, а не надавати готове рішення
  25. Частіше слід запитувати, а не надавати поради
  26. У студентах необхідно бачити майбутніх фахівців і рухати їх у необхідному напрямку
  27. Слід оцінювати вчинок студента, а не його особистість
  28. Слід намагатися зрозуміти мотивацію, потреби та інтереси студентів
  29. Важливо відстоювати та захищати аргументовану думку групи перед адміністрацією університету
  30. Доцільно тримати руку на пульсі і вчасно реагувати на проблеми студента / групи
  31. Варто підтримувати зв’язок із батьками студентів / особливо «проблемних»
  32. Необхідно систематично інформувати студентів – надавати вчасно актуальну для них інформацію
  33. Доцільно проявляти небайдужість до проблем студента і швидко реагувати на звернення про допомогу, приділяти увагу причинам, що призвели до труднощів
  34. Студенти мають знати, що до куратора можна звернутися за допомогою / він має бути доступним
  35. Дорадник має знати кожного студента своєї групи не тільки в обличчя, а й особисто: риси характеру, інтереси, проблеми тощо
  36. У випадку браку досвіду слід звертатися за допомогою до колег-викладачів, фахівців-психологів, а не залишатися осторонь проблем
  37. Слід мінімізувати «наказовий» спосіб розмови з групою, важливо проводити роз’яснення
  38. Усі складні моменти студентства слід делікатно обговорювати
  39. Для покращення порозуміння з групою куратору доцільно цікавитися молодіжними трендами
  40. Зручно взаємодіяти зі студентами за допомогою сучасних соціальних мереж та месенджерів
  41. Слід не залишатися осторонь відвідування гуртожитків
  42. Слід особливу увагу приділяти питанням професійної етики, розвивати критичне мислення студентської молоді
  43. Студенти дуже цінують тих, хто цікавиться ними, але не втручається в особисте життя
  44. У активного куратора – активні студенти. Внутрішній вогонь – найважливіший інструмент для роботи дорадника
  45. Золоте правило взаємодії – індивідуальний підхід до кожного студента
  46. Важливо цінувати свій час і час студента, а тому час взаємодії слід використовувати максимально ефективно і раціонально
  47. Безцінним є той куратор, який є активним оптимістом, комунікабельною особистістю, генератором ідей, який з креативністю підходить до функціональних обов’язків дорадника
  48. Не можна допускати формалізму у роботі!
  49. Слід постійно підвищувати власний рівень психолого-педагогічної компетентності
  50. Куратор – приклад для наслідування і професійного, і особистісного. Слід про це пам’ятати!