Заступник міністра освіти і науки Єгор Стадний коментує зміни до закону про вдосконалення вищої освіти. Частина 1.


На початку лютого заступник міністра освіти і науки Єгор Стадний давав відповіді на запитання про останні зміни до закону щодо вдосконалення вищої освіти, які були прийняті на початку цього року, в інтерв’ю програмі «Напівранок» Радіо НВ. За його словами, Міносвіти кардинально змінило систему державного фінансування університетів в Україні та процес акредитації вишів.

 

Нагадаємо, що з минулого року свою роботу розпочав незалежний від міністерства освіти орган – національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, місія якого стати каталізатором позитивних змін у вищій освіті та формування культури її якості. Єгор Стадний наголосив на тому, що за рік їхньої діяльності за новою процедурою були акредитовані понад 150 освітніх програм по всій Україні. Оновлений процес акредитації містить в собі такі кроки:

  1. Самозвіт, в якому університет самостійно пише про свою освітню програму до нацагенства.
  2. Експертна комісія, яка сформована незалежно від університету, для уникнення конфлікту інтересів, читає самозвіт. За свою роботу вони отримають платню від університету, що забезпечує прозорість процедури.
  3. Після вивчення звіту експерти відвідують виш, де інтерв’юють людей на місцях: викладачів, студентів, співробітників. Перевіряють дійсність того, що написано на папері.
  4. Експертна комісія складає свій звіт. Він надходить до галузевої експертної ради нацагенства, яка приймає своє рішення.
  5. Остаточне рішення приймає нацагентво голосуванням на своєму засіданні.

Друге важливе питання, яке коментував Єгор Стадний в ефірі Радіо НВ, було про запровадження дуальної освіти: «До 70 % навчання може відбуватися на виробництві: в бізнесі, на фірмі і т.ін. Це означає, що нарікання на відсутність практичних навичок в університеті буде відходити в минуле. Університети разом з бізнесом отримали можливість запускати спільні освітні програми».

 

Вже запущений пілотний проєкт, в якому 44 заклади України та близько 100 освітніх програм мають дуальну форму здобуття вищої освіти. Фірми та університети укладають договори, за якими перші надають вакансії, а другі – майбутніх спеціалістів. Така форма гарно себе зарекомендувала у Німеччині протягом десятиліть. За словами Єгора Стадника, в рамках дуальної форми здобуття вищої освіти студенти отримують заробітну платню та, опановуючи навчальну програму, набувають практичних навичок, які необхідні на ринку праці.

При цьому, тривалість навчального процесу у виші не зміниться. Просто практична частина, яка має бути присутньою в будь-якій освітній програмі, буде дійсно практичною.

Третє питання щодо дерегуляції, тобто про нові умови для ліцензування у сфері вищої освіти.  «Ліцензійні умови відкриють двері університету для тих, хто є носіями практичних знань, проте, можливо, не мають вчених звань. Та зможуть викладати на рівні з іншими професорами університету», – про що зазначає заступник міністра освіти і науки в Україні. У планах перевести цю процедуру в електронну для зручності.

Про коментарі Єгора Стадного щодо змін у системі державного фінансування університетів, показників якості освіти, потребу написання мотиваційного листа при вступі до вишу та повторне прослуховування університетських дисциплін за гроші – читайте у другій частині посту про інтерв’ю.