17 квітня 2019 року в приміщені Вченої ради ЧНУ ім. Петра Могили університету відбудеться одноденний семінар «Усна історія як метод і джерело».
Організаторами семінару є чеська громадська організація «Асоціація з міжнародних питань» (Asociace pro mezinarodni otazky, www.amo.cz) в рамках проекту «Альтернативна освіта для українських шкіл» Міністерства закордонних справ ЧР програми TRANS та за підтримки Міністества освіти і науки України.
Партнери-організатори від ЧНУ імені Петра Могили:
Кафедра історії (завідувач – доктор історичних наук, професор Юрій Котляр)
Кафедра міжнародних відносин та зовнішньої політики (завідувач – доктор історичних наук, професор Олександр Тригуб)
ПРОГРАМА
МЕТОДИКА І ТЕХНІКА ІНТЕРВ’ЮВАННЯ
Анастасія Момот
Висвітлюються функції основних етапів усно історичного інтерв’ю. Викладаються принципи і прийоми розкриття теми, встановлення і підтримання психологічного контакту. Розглядаються привила ведення і застосування нотаток в ході інтерв’ю. Окремо розглядаються моральні та етичні аспекти усно історичного інтерв’ювання. На завершальному етапі лекції проводиться тренінг з практики інтерв’ювання, розбираються можливі помилки та проблемні моменти в ході інтерв’ю.
Способи обробки та збереження усно історичних інтерв’ю. Окреслюються основні способи збереження та обробки аудіо та відео записів. Висвітлюються правила транскрибування та роботи над покажчиком.
МОЖЛИВОСТІ УСНОЇ ІСТОРІЇ В НАВЧАЛЬНІЙ ПРАКТИЦІ
Юрій Волошин
Розглядаються основні підходи до інтерпретації джерел усної історії в навчанні учнів загальноосвітніх шкіл. Висвітлюються дидактичні можливості усно історичних методик, слухачі знайомляться з міжнародним досвідом у цій сфері, а також з прикладами їх успішного застосування в Україні.
УСНІ АВТОБІОГРАФІЧНІ СПОГАДИ ЯК ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО: МОЖЛИВОСТІ І ОБМЕЖЕННЯ
Юрій Волошин
Визначаються основні поняття, розглядається предметна сфера усноісторичних досліджень, інформаційний потенціал усних джерел. Окреслюється історія усної історії як наукового напрямку у світі і в Україні. Розглядаються найбільш результативні наукові й освітні проекти в цій галузі.
ОРГАНІЗАЦІЯ УСНОІСТОРИЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
Анастасія Момот
Розповідається про формулювання теми усноісторичного дослідження, методику організації проекту й шлях по його реалізації.
На завершальному етапі лекції учасники залучаються для групової роботи над проблемою формулювання предмету можливого усно історичного проекту, який може бути реалізований із залученням учнів школи, або учнями самостійно, визначення кола респондентів, розв’язання проблем, пов’язаних з реалізацією проектів в обраній предметній сфері.
ЛЕКТОРИ
АНАСТАСІЯ МОМОТ, науковий співробітник Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка.
ЮРІЙ ВОЛОШИН, доктор історичних наук, професор Полтавського національного педагогічного університету ім. В. Г. Короленка, член Української асоціації усної історії.