15 квітня МОН запустилосайт про ключові зміни в освіті, впроваджені через карантин MON-COVID19. INFO. Там Міністерство освіти і науки України підготувало відповіді щодо змін для тих, хто вчить і навчається в умовах карантину. Про всі зміни, які відбуватимуться у навчанні університетів можна дізнатися тут.
Загалом, під час карантину навчання відбувається виключно дистанційно. Заклади вищої та фахової передвищої освіти мають академічну автономію. Вони самостійно визначають, як організувати освітній процес в умовах карантину та які технології використовувати для дистанційного навчання. А кожен студент має виконати індивідуальний навчальний план цього навчального року.
Портал studway.ua подав коментар Олега Шарова генерального директора директорату вищої освіти і освіти дорослих про зміни, які чекають на студентів у зв’язку з карантином.
Коли закінчиться навчальний рік у студентів не випускних курсів? Чи можуть керівники закладів продовжити навчання чи воно закінчиться, як і планувалося?
Олег Шаров: «Ми припускаємо обидва варіанти. Навчання може бути завершено як і планувалося, а може бути продовжено. Хочу звернути увагу, що графік навчального процесу затверджують заклади вищої освіти самостійно. Необов’язково навчальний рік має розпочинатися 1 вересня і закінчуватися 30 червня. Бувають абсолютно різні варіанти дат».
Як студенти будуть складати екзамени?
Олег Шаров: «За словами в. о. Міністра освіти і науки Любомири Мандзій екзаменаційно-залікові сесії університети можуть провести дистанційно в тому графіку, який затверджено закладом. У разі, якщо обов’язкову аудиторну роботу студенти не можуть виконати дистанційно, виш має перенести її на наступний навчальний рік».
Як студенти будуть здавати курсові, звіти з практики, дипломні роботи?
Олег Шаров: «Залежить від того, який буде режим у той момент, коли вони заплановані. Якщо на той момент буде скасований або послаблений карантин, студенти будуть захищати роботи так, як і зазвичай. Якщо будуть обмеження, то з їх урахуванням».
Як відбуватиметься навчальна практика в університетах, що припадає на цей період?
Олег Шаров: «Кожен університет це питання вирішує самостійно. Немає одного формату студентських практик на всі курси і всі заклади. Вони різні. Є практики, які можливо проводити в період карантину, є ті, які не можуть бути проведені. Деякі практики для випускників будуть проведені дистанційно. Деякі можуть бути перенесені на наступний навчальний рік».
МОН не рекомендує жодних конкретних платформ для дистанційного навчання. Чи можуть вони бути запроваджені?
Олег Шаров: «Цього точно не варто робити. Платформ багато, вони швидко розвиваються і змінюються. Заклади вищої освіти, які мають необхідний рівень автономії, можуть самостійно їх використовувати. Є заклади, які використовують масові платформи, комерційні платформи, а є заклади, які створюють власні платформи. Усі варіанти є можливими».
Якою буде вступна кампанія на магістратуру? Чи змістяться дати вступу і початку навчання для 5 курсу?
Олег Шаров: «На сьогодні ми розглядаємо різні варіанти. Дати вступної кампанії на магістратуру залежать від перебігу карантинних обмежень, які сьогодні запроваджені в Україні. Кампанія не повинна зазнати суттєвих змін, хоча можливі зміни певних дат».
Студенти скаржаться, що із запровадженням дистанційного навчання задають дедалі більше і більше завдань. Чому так відбувається? І чи можливо зменшити навантаження?
Олег Шаров: «Відповідно до наших досліджень буває по-різному. Кожен університет намагається дати студентам велику кількість завдань, але так було і до пандемії. Цей обсяг можна виконати. Сказати, що через карантин у студентів навантаження більше, як на мене, некоректно».
Яким буде 2020/2021 рік в університетах, чи можуть вводитися певні санітарні обмеження чи студенти продовжуватимуть працювати дистанційно?
Олег Шаров: «Це питання вирішує уряд у межах запровадження тих чи інших карантинних заходів, їх посилення чи послаблення».
Які висновки можна зробити щодо проведення дистанційного навчання у ЗВО, яке триває вже місяць?
Олег Шаров: «Я можу зробити висновок, що переважна більшість закладів вищої освіти ефективно перейшли на дистанційне навчання. У когось виходить краще, у когось гірше. Як правило це залежить від самих викладачів, а не від університетів. Я переконаний, що вчені ради після завершення карантинних обмежень цей досвід уважно вивчать та узагальнять. Ніхто не буває досконалим, усі мають право вдосконалюватися».
Чи погоджуєтеся ви з тим, що освіта не буде такою, як раніше? Що зміниться? Якими можуть бути наслідки пандемії?
Олег Шаров: «Якщо зміниться світ, то, очевидно, зміниться й освіта. Проте дистанційні платформи і так з’являються, поступово стає дедалі більше можливостей для онлайн-навчання. Можливо, пандемія дає певне прискорення цьому процесу, але все розвивається і так».