Як в Україні проводиться перевірка якості освіти у ЗВО? Призначається невелика делегація експертів, які проводять акредитацію закладу. Рівень акредитації закладів вищої освіти – це їхня спроможність надавати знання певної якості. Існує 4 рівні акредитації. Перший надається технікумам та училищам. Другий – коледжам. Третій – інститутам та консерваторіям. Четвертий – інститутам, консерваторіям, академіям та університетам. Це процедура, яку регламентувало Міністерство освіти і науки, й вона була пов’язана з ліцензуванням вишів.
Проте, в Україні процес акредитації вишів вже давно не націлений на якість. Проводилася перевірка паперів та формальних показників. А експерт, який мав оцінювати якість закладу вищої освіти, виконував роль гоголівського ревізора: важливо було його нагодувати та задовольнити всі його примхи. Унаслідок, рівень довіри до процесу акредитації в Україні вкрай низький, а непрозорий процес оцінювання впливає і на якість вищої освіти як такої. Про це зауважує керівник секретаріату Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти Михайло Винницький.
У 2014 році в Україні створено Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти (НАЗЯВО), завдання якого – допомогти стати кращими тим, хто має таке прагнення. Натомість не акредитовувати програми, які не відповідають критеріям якості. Агентство покликане змінити підхід до системи акредитації, яка була дотепер.
НАЗЯВО співпрацює з Британською Радою та Агенцією із забезпечення якості у Великій Британії (Quality Assurance Agency). Велика Британія 20 років тому переживала подібну українській проблему: у них були топові університети, про які знав весь світ, але інші заклади вищої освіти знаходилися в занепаді. Їм вдалося підтягнути середній кластер вишів, при цьому топові університети не втратили свого рівня, а різниця між елітними та середніми закладами тепер не така велика.
Зараз експерти Британської Ради впроваджують цей досвід в Україні. Для цього проводиться багато тренінгових програм та обміну досвідом. За словами заступника директора Агенції із забезпечення якості вищої освіти Великої Британії Ієна Уелша, процес оцінки якості вишів більше нагадує розслідування: «Але важливо розуміти, ми не детективи, які розслідують злочин. Ми занурюємось в інформацію, в дані. Ми скоріше дослідники».
Також Уелш зауважує, що для якісного співробітництва вишів та експертів важливо бути налаштованим на позитивну оцінку з самого початку. «Ви приходите до навчального закладу не для того, щоб звинувачувати. Ви тут для того, щоб допомогти. Тож від початку варто налаштувати себе на те, що «тут все добре», – зауважує він.
За словами Михайла Винницького, існують три ключові проблеми українських вишів та шляхи їхнього вирішення:
? Як мій предмет поєднується з іншими, які викладаються в програмі?
? Яких ми хочемо досягти програмних результатів навчання?
? Які професійні компетентності матиме студент наприкінці мого курсу?
«Нам потрібно підходити індивідуально до різних закладів, до різних освітніх програм і пробувати оцінювати інженерів та музикантів трохи по-іншому», – каже він.
Чи ви працюєте з вашими аспірантами, чи ви даєте їм можливість включитись в міжнародне середовище, у свої спеціальності, чи вони їздять на конференції, публікуються в міжнародних журналах».
Все вищезгадане є критично важливим для оцінки якості вишу та надання йому акредитації, яка не буде лише формальністю.
Основні принципи забезпечення якості вищої освіти за Британським досвідом:
Важливими критеріями оцінки вишів є:
Президент Української асоціації студентів та член НАЗЯВО Лідія Фесенко проходить тренінг від Британської Ради для того, щоб в майбутньому бути частиною експертної комісії. Вона каже, що в старій системі її найбільше засмучували концерти для акредитаційної комісії, в яких студентів буквально примушували брати участь. В рамках нової програми студент є повноправним членом студентського руху. Він має право вирішувати, які дисципліни та у якого викладача йому вивчати, де брати участь, звертатись до органів студентського самоврядування з будь-якими питаннями та інше.
Отож, прозорість, автономність, активне студентство та трохи британського досвіду, і, здається, у вищої освіти в Україні є шанс на зміни.