Як писати про культуру якісно. Поради британської журналістки
Як писати про культуру якісно – розповідає британська журналістка Майя Джаґґі. Інформація буде корисною як для студентів-журналістів, так і для тих, хто планує пов’язати своє життя з медіасферою. Адже крім порад щодо написання журналістських текстів про культуру, Майя ділиться лайфхаками роботи під час інтерв’ю та способами привабити та зацікавити аудиторію.
А у Майї Джаґґі є чому повчитись, адже вона культурна журналістка із майже 30-річним досвідом роботи і працювала із такими впливовими виданнями, як: The Guardian, The Economist i Financial Times Weekend Arts. За свою кар’єру Майя взяла інтерв’ю у сотень людей культури, зокрема – у 12 нобелівських лауреатів.
Під час роботи завжди необхідно пам’ятати про свою цільову аудиторію і робити так, щоб ваш текст був цікавий саме їй. Щоб завоювати увагу і довіру аудиторії, Майя Джаґґі радить керуватися такими правилами:
- Поважайте журналістські жанри.
Існує чимало класифікацій жанрів, та усі зрештою зводяться до чотирьох базових: новина, фічер (або стаття), рецензія (або огляд) та авторська колонка. Згідно з усталеними нормами, перші два жанри є об’єктивними, останні – суб’єктивними. Збереження законів жанру має бути однією з основних цінностей журналіста. Це важливо й для аудиторії, адже дозволяє їй краще зрозуміти подану вами інформацію. Дотримуючись правил, ви вибудовуєте свій імідж професійного, неупередженого автора, текстам якого можна довіряти.
- Пам’ятайте про актуальність.
Журналістські матеріали мають бути актуальними. Приводом писати про культуру можуть бути не лише нові книжки чи виставки. Придумувати культурні теми можна самостійно, матеріали допомагають актуалізувати:тренди в соцмережах або ті питання та проблеми, які постають у суспільстві; річниці чи скандали тощо. До речі, Майя Джаґґі зазначає, що зачіпаючи важливе питання, немає нічого поганого в тому, щоб апелювати до зіркових імен. Скажімо, в матеріалі про геноцид вірмен може бути доречною Кім Кардашян. Так ваш текст помітить і прочитає більше людей.
- Будьте доступними, зрозумілими і водночас стимулюйте до розвитку.
Варто постійно думати про свого читача – хто він, де він живе, які знання має про предмет. Пояснюйте все, що може бути потенційно новим і незрозумілим читачеві, аби ваш текст міг досягти найрізноманітніших аудиторій.Поважайте аудиторію і не будьте зверхніми щодо неї. Повага проявляється в тому, що журналіст стимулює читача до розвитку та розповідаючи йому щось нове.
- Дбайте про авторитет.
Журналістика переживає кризу довіри до себе. Нині зросла кількість людей, що називають себе журналістами, однак це зовсім не означає, що вони дотримуються правил професії. Ось кілька простих правил, які допоможуть стати авторитетним професіоналом і надійним джерелом інформації для аудиторії:
- будьте надійними – перевіряйте факти, дбайте про точність та посилайтеся на джерела.
- будьте збалансованими. Однобокість подачі обмежує кількість вашої аудиторії та принижує якість роботи.Люди довірятимуть вам більше, якщо ви не будете ігнорувати тих, із ким ви не погоджуєтесь.
- розширюйте зони доступу: що більше у вас контактів і джерел ексклюзивної інформації, то краще.
- будьте оригінальними: самостійно встановлюйте порядок денний, виділяйтесь.
Як обрати героя для інтерв’ю і підготуватись до розмови
- Підготовка починається із вибору теми. Варто обрати тему цікаву вам і великій кількості людей. Для цього варто шукати точки перетину культури із іншими сферами, наприклад: людина слідкує за новинами про екологію і якщо ви напишете про виставку, присвячену цій тематиці, вірогідність того, що зацікавлені в екотемі людина прочитає ваш текст, значно зростає.Тож варто регулярно тренувати навик знаходити щонайбільше таких перетинів інтересів для кожного вашого матеріалу.
- Перш, ніж домовлятись про інтерв’ю, дізнайтесь якомога більше про героя та знайте фокус вашої розмови. Звісно, часу завжди обмаль, але варто принаймні спробувати це зробити.
- Домовляючись про інтерв’ю, намагайтесь вибороти для себе якомога більше свободи. Під час розмови не має бути попередньо заборонених тем.Майя радить не надсилати попередньо список запитань. Якщо герої інтерв’ю, побачивши запитання, вирішить відмовитися від розмови, ви просто дарма витратите час на їхню детальну розробку. Доречно окреслювати теми розмови і, можливо, попросити підготувати певну фактологічну інформацію (цифри), які навряд чи людина згадає без під підготовки.
- Щодо узгодження тексту розмови:розшифровку у форматі «питання-відповідь» можна показати, а якщо це фічер або профайл, то це вже авторський текст журналіста. І звіряти із героєм доречно лише прямі цитати та факти.
- Ґрунтовна підготовка. Глибина дослідження залежить від того формату, який ви оберете для подачі. Але найважливішим у процесі підготовки Майя називає знання робіт тієї людини, із якою ви будете говорити. Встигніть переглянути якомога більше робіт автора. Не маючи власних вражень та думок щодо цих робіт, ви не зробите гарного інтерв’ю.Ще одне цінне джерело підготовки – мемуари, спогади чи будь-який інший нон-фікшн про людину. А також потрібно мати хоча б якісь знання про добу, в яку відбувались певні події чи були створені твори.
- Комбінуйте конкретні питання із відкритими та загальними. Не зловживайте запитаннями, які можна поставити ледь не будь-кому, як наприклад, «Як виглядає ваш робочий процес?». Такі питання мають право на існування, але їх потрібно використовувати дозовано.
- Як висловлювати критичні думки стосовно діяльності чи робіт героя (свої чи прочитані в колег – читання рецензій є необхідною складовою підготовки). На думку Майї, важливо дати герою можливість відповісти на критику. Утім формулювати запитання вона радить дипломатично: «Що б ви сказали тому, хто сказав би таке…?».
- І найважливіше, як чітко ви не продумали запитання та їх послідовність, завжди слухайте вашого співрозмовника вкрай уважно і будьте готові будь-якої миті змінити план.
Якщо вас зацікавили поради журналістки, радимо пройти її безкоштовний онлайн-курс«Культурна журналістика». Прослухавши чотири лекції курсу, ви вивчите основи написання критичних матеріалів, дізнаєтеся, як підготуватися до інтерв’ю з художником, оформити текст і зацікавити аудиторію. Після прослуховування можна пройти тест та отримати електронний сертифікат.
Курс доступний за посиланням.
За матеріалом MediaLab.