Нині стало зрозуміло, що ситуацію з вивченням мов в Україні треба негайно змінювати. Адже третині бакалаврів, які прагнули перейти на магістратуру (це 17,7 тисяч студентів), поки що доведеться відкласти свою мрію саме через іноземну мову: вони не склали іспит. До слова, щоб подолати пороговий бар’єр, треба було не так і багато: правильно відповісти всього на 28 % питань. Цього року іспит з іноземної мови, що проводився за технологією ЗНО, стосувався лише частини спеціальностей. А найближчим часом він стане обов’язковим для всіх.
Хто винен, що студенти не змогли потрапити до магістратури, коли ще недавно їх переводили автоматично?
На думку експертів з Міністерства освіти і науки, проблема починається ще на рівні школи. Значна кількість випускників погано знають англійську мову. Тож, вони не можуть повноцінно отримати вищу освіту. Адже на сучасному рівні вона передбачає користування англомовними ресурсами в Інтернеті, вивчення фахових дисциплін англійською, міжнародну академічну мобільність. Але, якщо йшлося не про філологічні напрями, такі абітурієнти проходили. І університети намагалися їх «витягнути», знижуючи планку, орієнтуючись під час розкриття тем на найслабших студентів. Ті ж, хто міг би рухатися далі, нудьгують на «другорядній» дисципліні – іноземній мові. А тому деякі випускники бакалавріату та магістратури мають рівень нижчий, ніж під час вступу.
Навіщо потрібна Концепція розвитку англійської мови в університетах, яку нещодавно затвердило МОН, розуміють і студенти, і школярі. Через чотири роки ті, хто вступатиме на магістратуру, під час тестування доводитимуть впевнене володіння іноземною мовою (рівень В2). Та й сам вступ до університетів вимагатиме хороших знань іноземної. Щоб забезпечити такий рівень, планують десяту частину всього навчального часу витрачати на англійську мову і частину профільних дисциплін вивчати англійською.
А в усіх вступників на будь-які факультети перевірятимуть середній рівень (В1) іноземної мови. Старшокласникам обіцяють доступні мовні курси та інтенсиви, безкоштовні онлайн-курси. Але зрозуміло: якщо рівень викладання в школах не підвищиться, невдовзі цього не вистачатиме.