Протягом 6 – 8 червня 2024 року на базі Чорноморського національного університету імені Петра Могили відбулась Міжнародна Екологічна Школа «Європейські зелені виміри: виклики для України».
Захід проходить уже другий рік поспіль, але кожного року подія набирає обертів, оскільки збирає велику кількість зацікавлених слухачів.
Школа реалізується під керівництвом координатора Проєкту, доктора педагогічних наук, професора Олени Мітрясової за підтримки Програми ЄС Еразмус+ Жана Моне у рамках Міжнародного проєкту European Green Dimensions» 101081525 JM EUGD (101081525 – JM EUGD – ERASMUS-JMO-2022-HEI-TCH-RSCH). До складу команди входять представники кафедри екології, зокрема кандидат геологічних наук, доцент Віктор Смирнов і викладач Вадим Чвир.
Партнерами в проєкті є декілька університетів, зокрема Університет Пряшіва (Пряшів, Словаччина); Університет Західної Англії (м. Брістоль, Велика Британія).
Школа відбувалась в змішаному форматі, до участі зареєструвалось близько 200 учасників, серед яких – науковці, викладачі, студенти, старшокласники, учителі, аспіранти, практики, державні службовці, громадські діячі тощо. Захід долучив представників різних університетів та установ України з Києва, Харкова, Миколаєва, Чернівців, Полтави, Одеси, Кам‘янець-Подільського та інших міст.
Програму Школи розміщено на сторінці проєкту.
У перший день Школи учасників привітав доктор технічних наук, професор кафедри екології, ректор ЧНУ імені Петра Могили Леонід Клименко.
Під час роботи школи розглянули надзвичайно актуальні для України питання захисту довкілля та сталого розвитку, зокрема аспекти проблем змін клімату та сучасні тенденції декарбонізації та екомодернізації енергетики України і світу. Адже з кожним роком зміни клімату Землі стають усе більш відчутними, і ці питання сьогодні віднесено до пріоритетних напрямків міжнародної екологічної політики.
Україна долучається до зусиль ЄС щодо зазначеної ініціативи через впровадження принципів сталого розвитку, зменшення викидів парникових газів, підвищення використання альтернативних джерел енергії, спроб збереження природних екосистем тощо.
Проте справжнім викликом для України є війна, розв’язана з боку країни-терориста, тому окремим блоком в роботі Школи були доповіді провідних українських експертів щодо питань впливу війни на екосистеми та оцінювання пошкоджень. Так, за даними Державної екологічної інспекції, збитки для довкілля України складають понад 2,5 трлн грн. І це тільки приблизні розрахунки.
Окремим блоком у програмі школи стали доповіді, присвячені безпеці водних ресурсів, а саме: питання оцінювання якості води для різних цілей у зв’язку зі змінами нормативної бази; глобального та історичного аналізу змін екологічного середовища в озерах унаслідок гідрологічного регулювання; про застосування біотехнології водоростей для покращення якості води; про поширеність пер- і поліфторалкільних речовин.
Слухачі Школи мали унікальну можливість ознайомитись із аспектами зелених нанотехнологій, а також кращими практиками зеленого будівництва в Україні та світі.
Другий день Школи скеровано на цільову аудиторію школярів, студентів молодших курсів, учителів тощо. До уваги слухачів команда Проєкту підготувала розгорнуті цікаві лекції-презентації про компоненти, які підтримують сталість планети; про екологічні аспекти атмосферного повітря, питної води та продуктів харчування.
Однак справжньою «родзинкою» Школи стала програма третього дня –перша в історії міста Миколаєва екскурсія трамваєм «Зелені Легені Миколаєва», яку організували сумісно з КП ММР «Миколаївелектротранс» і Миколаївським обласним краєзнавчим музеєм. До зустрічі долучилися викладачі кафедри екології, представники ЧНУ імені Петра Могили, а також Миколаївського національного аграрного університету, Обласного управління екології та природних ресурсів. Екскурсоводом була старша наукова співробітниця Миколаївського обласного краєзнавчого музею Тетяна Губська. Під час екскурсії слухачі мали смогу дізнатись про історію та стан міських парків та скверів, про видатних природоохоронців краю, які зробили неоцінний внесок у розвиток справи збереження біорізноманіття.
Міжнародна літня школа стала знаковою подією у плані подальшого розвитку науково-практичного співробітництва між українською та європейською екологічною спільнотою!