Моделі ЗВО України майбутнього: команда ЧНУ імені Петра Могили взяла участь у V Зимовій школі підвищення кваліфікації «Університет і його взаємовідносини із зовнішнім середовищем»


У сучасному світі університет – це не просто освітній заклад, а й осередок суспільства, який несе відповідальність за розвиток своєї країни. Особливо гостро це відчувається в часи випробувань. Під час повномасштабного вторгнення наші університети стали фортецями знань, які об’єднали науковців, викладачів та студентів у боротьбі за нашу незалежність.

Чорноморський національний університет імені Петра Могили посилює свої позиції та розвиває свій потенціал як провідного закладу вищої освіти на міжнародному рівні.

З метою покращення особистих знань та вмінь, ствердження університету як цілісної структури команда ЧНУ імені Петра Могили на чолі з ректором Леонідом Клименком долучилася до участі в V Зимовій школі підвищення кваліфікації «Університет і його взаємовідносини із зовнішнім середовищем».

Фото: організатори Школи

Вона тривала протягом 8 – 12 лютого 2025 року, маючи спеціальну тематику зустрічей – Моделі ЗВО України майбутнього.

Фото: організатори Школи

У перший день Школи, 8 січня, учасників привітала Олеся Ващук, докторка юридичних наук, професорка, голова ВГО «Інноваційний університет», а заступниця Голови Анастасія Сімахова, презентувала проєкт «Інноваційний університет та лідерство», історію створення, напрямки діяльності ВГО «Інноваційний університет».

Професор НУ «Львівська політехніка» Юрій Рашкевич виступив з темою: «Інструменти врахування потреб ринку праці в освіті», де представив характеристики розвитку ринку праці, а також тенденції розвитку освіти, європейські ініціативи у розвитку освіти.

Семінар про вплив нового Закону України про авторське право та суміжні права на освітній процес в закладах вищої освіти провела Юлія Єпіфанова, заступниця керівника проєкту Швейцарської фундації технічного співробітництва з розвитку «Свісконтакт».

Про організаційні аспекти та особливості виконання мікропроєктів в рамках Зимової школи розповіла учасникам Теодозія Яцишин, професорка Івано-Франківського університету нафти і газу.

Фото: організатори Школи

09 лютого 2025 року учасники обговорювали питання ролі університетів як центрів, що необхідні громадам, зокрема визначаючи позицію вишу як організації в певному місті та регіоні, розглядаючи приклади спільної роботи ЗВО закордоном.

Ірина Дертярьова, PhD, уповноважена Ректора з питань співпраці з українськими університетами SGH Warsaw School of Economics,  дослідниця у Фундації польських ректорів, яка розповіла учасникам про консолідацію у вищій освіті та університетські альянси, акцентувала увагу на трьох основних формах консолідації, які вже впроваджуються європейськими університетами. Також вона навела приклади подібних об’єднань університетів у Польщі.

Андрій Стойка, доктор наук з державного управління, професор Маріупольського університету, провів інтерактивний тренінг про те, як університети змінюють громади. Він зазначив, що прогромадська модель університету передбачає активну взаємодію університету з громадою у формуванні освітніх програм, змісту наукових досліджень тощо.

Григорій Дмитрів, доктор хімічних наук, декан хімічного факультету Львівського національного університету імені Івана Франка та Маріанна Гладиш, доцентка факультету міжнародних відносин, учасниця проєкту Еразмус + UNICOM «Університети- громади: посилення співпраці», розповіли учасникам про побудову і розвиток партнерських відносин Університет-Місто. Зокрема місто може забезпечувати ефективну взаємодію між місцевою владою, бізнесом, освітніми та культурними установами. Це не лише сприяє підвищенню іміджу міста як центру міжнародних подій, а й створює економічні та соціальні вигоди.

Фото: організатори Школи

10 лютого 2025 року очільники закладів вищої освіти презентували напрацювання організацій, ділилися досвідом розвитку та запровадження інновацій в освітній процес. Особливим аспектом, як зауважують учасники, стали історії про життя університетів, пошкоджених від російської агресії.

Ірина Вахович, докторка економічних наук, професорка, ректорка Луцького національного технічного університету, розглянула фінансові аспекти взаємодії університету з місцевою владою, бізнесом та міжнародними партнерами.

Ігор Цепенда, доктор політичних наук, в.о. ректора Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, наголосив, що ефективна співпраця між університом та містом сприяє соціально-економічному розвитку регіону.

Ігор Чудик, доктор технічних наук, професор, ректор Івано-Франківського національного технічного університету нафти й газу, висвітлив роль університетів для бізнесу, громади і держави вмілому.

Про університет як інструмент зростання бізнес-пропозиції розповів учасникам школи Олександр Азюковський кандидат технічних наук, ректор Національного технічного університету «Дніпровська політехніка».

Леонід Клименко, доктор технічних наук, професор, ректор Чорноморського національного університету імені Петра Могили, поділився досвідом відновлення університетських кампусів, пошкоджених унаслідок військових дій. Він розповів про ефективні практики залучення міжнародної допомоги, оптимізацію будівельних процесів та інтеграцію сучасних цифрових технологій у відбудову освітніх закладів.

Григорій Мозолевич, кандидат технічних наук, Генеральний директор Директорату розвитку науки МОН України, розповів про сучасні методики оцінювання наукової діяльності університетів та наукових установ. Він висвітлив основні критерії державної атестації, роль наукометричних показників та значення міжнародного співробітництва у підвищенні рейтингу закладів освіти.

Фото: організатори Школи

Протягом четвертого – п’ятого днів Школи учасники активно працювали в командах та мінігрупах над розробкою індивідуальних проєктів діяльності університетів в аспекті співробітництва з місцевою владою та користю для громад.

Фото: організатори Школи

Команда ЧНУ імені Петра Могили щиро вдячний організаторам та партнерам за можливість взяти участь у Зимовій школі та посилити розуміння моделей ЗВО України майбутнього!