Лайфхаки для ораторів


Незабаром у ЧНУ ім. Петра Могили відбудуться могилянські читання. Серед промовців будуть як вже досвідченні студенти із старших курсів, так і доповідачі, що вперше виступають перед аудиторією. Ми вирішили поділитися  з вами вже випробуваними на власному досвіді лайфхаками. Для одних вони можуть бути вже відомими, а для інших допоможуть підготуватися до свого першого виступу.

Crisis Manager. Під час підготовки до свого виступу ти маєш гарну нагоду відчути себе справжнім кризис-менеджером. Саме час поставити собі запитання: «А раптом…?», «Що, коли…?» та продумати кілька планів на випадок форс-мажору. Аби не витрачати час початку свого виступу та враження аудиторії від тебе заздалегідь віднайди свої найсерйозніші побоювання і продумай план виступу з урахуванням цих обставин.  Перевір презентацію, свою доповідь, пропиши слова-привітання і т.ін. Твої старання в будь-якому разі не будуть зайвими, оскільки передбачення неочікуваних сценаріїв і підготовка до них допоможуть, якщо дійсно станеться щось несподіване.

«Ритуальні танці». Багато років тому, аби вдалося все, що заплановано,  люди вдавалися до різних видів ритуалів. Ми пропонуємо тобі створити свій власний заспокійливий ритуал. Часи вже інші, тому танців із бубном та багаттям тобі не знадобляться. Перед виступом дай собі час на «перезавантаження». Випий каву, передивись фото, почитай щось легке або, навпаки, дай собі 5 хвилин тиші без людей навколо тебе.

Цок-цок. Таймінг дуже важливий фактор при виступі. В цьому пункті є дві важливі речі: перша – знати на який час розраховано ваш виступ, друга – вкластися у цей час. Загалом, самого факту виступу перед публікою вже достатньо для хвилювання, а ще є чимало речей, які вимагають вашої уваги. Тому аби постійно  відволікатися на годинник і не переривати свій виступ на зайві хвилювання щодо часу, ми пропонуємо тобі наступне:

  • посади в аудиторію людину, яка буде вказувати тобі час. Таким чином, ти не будеш шукати годинникову стрілку у паніці, а людина, з якою ти заздалегідь домовилася, вказуватиме на час, який пройшов або залишився на твою доповідь і твоя увага буде сконцентрована на своєму тексті;
  • завжди залишай 10% свого часу вільним. Нехай в тебе залишиться запас у декілька хвилин на різні запитання або перерву, аніж ти не встигатимеш і будеш за це перейматися і гаяти час іншого доповідача.

Уяви свою аудиторію. Виступати перед незнайомими людьми складно, а вони ще й мають оцінювати твою доповідь. Тому аби зменшити твоє хвилювання, уяви, що серед незнайомців в аудиторії твої друзі, і звертайся саме до них. Подумки намалюй перед собою людину, перед якою тобі не буде ніяково. Проте, не забувай дотримуватися теми доповіді та не пускайся у взагалі неформальний стиль розмови.

Паузи. Не потрібно боятися робити паузи навмисно або ні. Секретним прийомом повернення уваги аудиторії вважається довга пауза (10 секунд). Навіть незграбні, ненавмисні паузи можна використати собі на користь. Таким чином, ти можеш посилити інтерес  аудиторії, підкреслити якийсь момент своєї доповіді. Головне запам’ятай – не губись, а використай невелике мовчання на користь своєму виступу.

Діставай весь свій арсенал. Голос – це твій інструмент як оратора. Використовуй тембр, гучність для підкреслення важливих моментів. Не забувай про свою міміку та жести. Ненав’язливі, спокійні та плавні рухи руками допомагають концентрувати увагу аудиторії на тобі і також тобі особисто виділяти окремі моменти у доповіді. Проте занадто не захоплюйся, аби це не виглядало ніби ти тонеш.

Позитивні мантри. Позитивне мислення зовсім не означає сліпу віру в успіх при відсутності будь-яких підстав для неї. Твоя доповідь та презентація має бути цікава, в першу чергу, особисто для тебе. В такому випадку, ти захочеш за будь-яку ціну, щоб вона стала такою ж захопливою і для аудиторії. Тут діє всім відомий життєвий принцип – як ти сам ставишся до себе, своєї справи, так ставляться до тебе, до неї і оточуючі. Якщо ж так сталося, що тема тобі не зовсім цікава чи болюча, то просто достатньо скласти гарний план подачі матеріалу, аби було цікаво і зрозуміло кожному слухачеві, при цьому не забувай маневрувати своїм арсеналом, яким ми розглянули у попередньому пункті.

Зв’язок з аудиторією. Підтримання зв’язку із присутніми на твоїй доповіді гарно впливає на загальне враження і для тебе, як доповідача, буде набагато легше виступати. А чому?  Зоровий контакт підтримує увагу та концентрацію, це такий собі місток між оратором та аудиторією. Таким чином, обидві сторони відчувають себе частиною того, що відбувається.

Проте ти можеш запанікувати, коли почнеш вдивлятися на кожного та «перескакувати» свій погляд з однієї людини на іншу. Так ти, навпаки, будеш виглядати знервованим та в паніці і почнеш почувати себе так само. Тому подумки обери собі у різних частинах залу двох-трьох людей та розповідай їм, аби не втрачати зоровий контакт з аудиторією.

Якщо щось пішло не так

Ти забув, про що говорив.  Як діяти у таких ситуаціях? По-перше, без паніки. Не хвилюйся, це не кінець світу. Можна віджартуватися: «Старість не радість, забув, що хотів сказати». Так ти знімеш напруження в залі. Можна попросити допомоги в аудиторії: «На чому я зупинився?» Так ти отримаєш зворотний зв’язок, а найактивніші отримають змогу стати співораторами. І ти побачиш, чи уважні слухачі. Дуже важливим для аудиторії буде саме твоє ставлення до цієї ситуації.

Тебе критикують.  Слухач намагається роздратувати тебе, заважає говорити. Що робити? Є кілька варіантів. Зроби його своїм помічником, залучи до виступу, нехай візьме участь у вправі, наприклад. Або просто пересади його у інше місце. Так він вийде зі своєї зони комфорту. Але варто бути максимально коректним. Обов’язково мотивуй своє рішення: «Тут краще видно презентацію», «Тут світліше».

Тобі поставили цілу купу запитань. Таке часто буває. Що робити? Тут теж є кілька варіантів. Можеш, звісно, почергово відповісти на усі, якщо ти їх запам’ятав, вважаєш рівноцінними та є достатньо часу. Але таке трапляється рідко. Можеш вибрати одне, у якому ти найкраще розумієшся. Маєш на це повне право, адже у такій ситуації ти диктуєш правила, ти у цей час є лідером аудиторії. Можеш запитати в учасника, який поставив запитання, яке він вважає найголовнішим. Бажано відповідати на запитання розлого – це додасть тобі авторитету в очах слухачів. Але не лий багато води – говори цікаво та насичено.

Головне – відстав паніку в сторону. У будь-якому разі, це твій досвід, який потрібно враховувати у підготовці до наступного завдання. Практикуйся і кожна твоя перемога над помилками приведе тебе до результату, якого ти бажаєш.

Матеріал підготувала Загоруєва Надія.