Конференцію “Могилянські читання – 2024” завершено: найголовніші аспекти


Протягом 6 – 9 листопада 2024 року в Чорноморському національному університеті імені Петра Могили тривала XXVI Всеукраїнська щорічна науково-практична конференція «Могилянські читання – 2023: Досвід та тенденції розвитку суспільства в Україні: глобальний, національний та регіональний аспекти».

Науково-педагогічний склад ЧНУ імені Петра Могили вже традиційно присвятив конференцію Всесвітньому дню науки в ім’я миру та розвитку.

Вступним словом конференцію розпочав ректор ЧНУ імені Петра Могили Леонід Клименко, особливо наголосивши на значенні науки в ці складні для світу часи:

«Традиція проведення наукової конференції «Могилянські читання» розпочалася з 1997 року майже одразу після створення вишу, адже університет є не лише навчальний заклад, а й наукова установа, де ми створюємо наукові праці, ділимося досвідом та разом із провідними фахівцями різних галузей сучасної наукової сфери розглядаємо нагальні проблеми та шукаємо їхнє вирішення. «Могилянські читання» є обов’язковим компонентом університетського життя в ім’я науки та миру», – зауважує ректор.

Варто зазначити, що хоч конференція і проходить на всеукраїнському рівні, проте в ній бере участь широке коло закордонних та вітчизняних науковців, громадських та державних діячів, політиків з таких міст та країн Молдови, Польщі, Німеччини, Києва, Дніпра, Сум, Полтави, Миколаєва, Одеси, Львова, Тернополя тощо.

Загалом цьогорічні Могилянські читання триватимуть з 6 по 9 листопада 2024 року в межах 9 секцій та 26 підсекцій, що охоплять технічні, природничі та гуманітарні сфери. У межах «Могилянських читань» тривала робота п’яти круглих столів та конференцій за різними напрямками.

Право

8 листопада 2024 року відбувся круглий стіл «Європейські антикорупційні стандарти та шляхи їх запровадження в Україні».

Круглий стіл минув у межах реалізації проекту Еразмус+ «Антикорупційні європейські стандарти як запорука формування громадянського суспільства» (EACS) з метою формування свідомої української молоді з розумінням європейських цінностей, зокрема антикорупційних стандартів; сприйняття та застосування критеріїв академічної доброчесності; усвідомлення персональної відповідальності і негативного ставлення до корупції та оволодіння знаннями про механізми запобігання корупції в усіх сферах суспільного життя.

Спікери ділилися законодавчим регулюванням та досвідом впровадження і дотримання критеріїв антикорупційних стандартів нашої держави, інших держав світу: Сінгапуру, Великої Британії, Норвегії, США. Було приділено увагу таким актуальним питанням,  як: прояви корупції в системі освіти, в тому числі інклюзивній освіті, сфері охорони здоров’я, діяльність антикорупційних органів в Україні та Європі, міжнародний досвід запобігання корупції. Дуже цікавими та ґрунтовними були і виступи, присвячені антикорупційній політиці: декларуванню доходів, захисті викривачів корупції, значенні цифрових технологій та роль медіа у запобіганні корупції, електронна система публічних закупівель, впровадження антикорупційної експертизи, антикорупційного моніторингу та дотримання академічної доброчесності.

Історія та археологія

У п’ятницю, 8 листопада 2024 року, у Чорноморському національному університеті імені Петра Могили відбулася Міжнародна наукова конференція «Історія України та Європи в контексті збереження Європейських цінностей».

До участі в конференції долучилися провідні науковці з Миколаєва, Києва, Одеси, Ніжина, а також дослідники з університетів-партнерів із Республіки Польща.

Загалом робота конференції тривала в межах двох напрямків – «Історія України та Європи в контексті збереження європейських цінностей» та «Історичні студії», у другій брали участь лише здобувачі вищої освіти за рівнями підготовки «бакалавр», «магістр», «доктор філософії».

У першій панельній дискусії учасники обговорювали актуальні історичні й геополітичні питання в межах трьох секцій – «Формування української держави в контексті розвитку Європейської цивілізації: історична ретроспектива», «Історичні засади інтеграційних процесів в європейському регіоні», «Актуальні цінності об’єднаної Європи та їх інтеграція в суспільно-політичне життя України».

Зауважимо, що конференція тривала в межах реалізації освітнього проєкту ЄС Еразмус+ «Імплементація європейських цінностей як базис демократії в Україні» № 101085843 — EVADEM — ERASMUS-JMO-2022-HEI-TCH-RSCH за підтримки Ради молодих учених при Міністерстві освіти та науки України й ВГО «Інноваційний університет».

Середня і педагогічна освіта

7 листопада 2024 року в Чорноморському національному університеті імені Петра Могили відбувся круглий стіл «Розвиток середньої освіти в умовах війни та повоєнної відбудови».

Захід організований з нагоди Всесвітнього дня науки в ім’я миру та розвитку та за проєктами ЄС програми Erasmus+: PROMENT «Сприяння професійній освіті та активній участі студентів через становлення комплексної системи менторства та тьюторства у ЗВО»; DEFEP   «Дистанційна освіта майбутнього: кращі практики ЄС у відповідь на запити сучасних здобувачів вищої освіти і представників ринку праці»; EACS «Антикорупційні європейські стандарти як запорука формування громадянського суспільства».

Ініціатором та організатором круглого столу є Чорноморський національний університет імені Петра Могили. Партнерами заходу виступили Департамент освіти і науки Миколаївської обласної військової адміністрації, Управління освіти Миколаївської міської ради, Інститут педагогіки НАПН України, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

У круглому столі взяли участь науково-педагогічні працівники та менеджмент ЗВО, керівники та педагогічні працівники ЗСО, здобувачі вищої освіти за педагогічними спеціальностями, представники органів влади й місцевого самоврядування.

Тематика круглого столу присвячена питанням середньої освіти прифронтової Миколаївщини в контексті викликів та пошуку рішень для зміни парадигм; загрозам та можливостям для шкільної освіти міста-героя Миколаєва в нових умовах; напрямам співпраці з міжнародними партнерами задля збереження та відновлення середньої освіти в умовах війни та повоєнної відбудови; а також практикам міжнародних програм і проєктів задля кращих змін середньої освіти України.

Психологія та інклюзія

Формування безбар`єрного середовища, адаптація до рівноправного соціуму – одні з головних аспектів сучасного світу.

6 листопада 2024 року відбувся Круглий стіл «Кращі практики інклюзії в системі освіти». Організаторами є представники Навчально-методичного кабінету соціально-психологічної підтримки, професійного розвитку та сприяння працевлаштуванню ЧНУ імені Петра Могили та ГО «Асоціація психологів вищої школи».

Лада Захарова, практичний психолог, фахівець із питань інклюзії, зауважує, що інклюзія є актуальним поняттям у сьогоденні, адже він є одним із головним факторів розвитку самого суспільства:

«Наразі запущений процес широкої інклюзії: сьогодні ми говоримо про інклюзію в освітньому просторі, позаосвітньому (тобто формальна та неформальна освіта). Освіта – це та зона розвитку, де ми можемо об’єднати зусилля, виробляти правила, норми та спільну мову. У дорослих й дітей, які проходять через інклюзивну освіту, формується інклюзивне, безбар`єрне мислення. Таким чином, усі люди будуть мати змогу жити на рівні зі всіма».

Соціальна робота та логопедія

6 листопада 2024 року викладацький склад кафедри соціальної роботи, педагогіки і логопедії навчально-наукового медичного інституту ЧНУ імені Петра Могили та студенти спеціальності «Соціальна робота» узяли участь у роботі підсекції «Соціальна робота в період трансформаційних змін: проблеми, ризики та перспективи» Всеукраїнської щорічної науково-практичної конференції «Могилянські читання – 2024».

Доповіді учасників підіймають важливі теми, зокрема: теоретичні аспекти психологічної підготовки майбутніх соціальних працівників; ключові документи, які сформували соціальну політику та систему соціального захисту в Європейському Союзі; еволюція відношення суспільства до проблеми насилля в сім’ї; професійна мотивація та адаптація студентів до навчання у закладі вищої освіти; провідні ідеї козацької педагогіки; роль соціальних працівників у подоланні емоційної самотності людей похилого віку; основні проблеми діяльності центрів надання соціальних послуг; професійна підготовка соціальних робітників в Україні в період 1990-2024 років; соціальна підтримка військовослужбовців та членів їх сімей; сутність, види та джерела виникнення страхів молодших школярів; резильєнтність та її важливість під час війни; особливості формування психологічного клімату в колективах органів державної влади; вплив воєнного стану на інтенсивність емоційного вигорання волонтерів і його профілактика; тайм-менеджмент як запорука успішності навчання студентів ЗВО; особливості емоційного стану дітей в ситуації розлучення батьків; теоретичні аспекти визначення психоемоційних станів особистості; особливості та рекомендації взаємодії батька з дитиною постнатального періоду; аналіз емпіричних методів взаємостосунків батька та немовля з моменту народження; теоретичні та прикладні аспекти дослідження психоемоційних станів вагітних жінок; роль тата у розвитку дитини в ранній постнатальний період;

Журналістика

8 листопада, викладачі кафедри журналістики долучилися до роботи підсекції конференції «Актуальні проблеми журналістики».

Під час зустрічі учасники мали змогу розкрити такі теми, як «Пресслужба як суб’єкт журналістської діяльності: особливості, функції та роль у сучасному інформаційному просторі», «Чутлива журналістика в Україні», «Розвиток української блогосфери: сучасний вимір», «Етичні стандарти інтерв’ювання посадовців у період воєнного стану», «Громадянське суспільство та горизонтальні соціальні комунікації в умовах невизначеності».

Колеги обмінялися думками, поділилися досвідом та окреслили плани на майбутні наукові досягнення.

Дякуємо всім доповідачам та учасникам за цікаву наукову дискусію!