Дистанційне навчання, карантинні обмеження та війна привчають кожного з нас проводити час у соціальних мережах, спілкуватися з рідними та друзями – через додатки у смартфоні.
Для навчання та роботи дистанційно важливими є етичні норми ділового спілкування, що є це процесом бізнес- та службової комунікації за допомогою пошти. Як і в звичайному спілкуванні, воно має емоції, перше враження, точки дотику. Однак ділове листування окреслює офіційно-діловий стиль.
Пропонуємо ознайомитися з основними вимогами ділового стилю спілкування, а також найбільш вживаними помилками.
До основних критеріїв ділового спілкування належать:
1. Лаконічність: речення містить чітку вмотивовану головну думку, відсутні канцеляризми, загалом не використовуються складні мовні конструкції;
2. Структурованість: визначена мета, послідовність думок, візуальність лиска, наприклад, вітання, мета, питання або заклик до дії;
3. Грамотність: відсутність граматичних помилок, обов’язкова логічність викладу думок;
4. Гуманність: чіткість аргументів, мінімальність емоцій і оцінкових суджень, маніпуляцій.
Основними завданнями ділового листування є допомога:
Дуже часто ми припускаємося помилок під час ділового листування, тому наводимо приклади, як не варто чинити.
Не надавати значення темі листа
Тема листа в діловому листуванні – це ваш перший контакт з людиною.
Щоб комунікація не зупинилася на першому ж листі, ось як чинити з темою повідомлення НЕ потрібно:
Як краще?
Тема листа повинна відображати основну мету, ідею ділового листування. Ідеальний розмір – 5 слів, максимум – 7. Припущення помилок неможливе за жодних обставин.
Писати без структури
Структура в листі – це виділення в ньому головних думок, розміщення акцентів. Якщо вона відсутня, то адресату доводиться розділяти текст на частини самому, тобто витрачати на це зайвий час.
Типові прояви цієї помилки:
Як правильно структурувати лист?
Використання канцеляризмів є недоречним
Листування буде ввічливим і доброзичливим, якщо оминати певні мовні звороти, зокрема:
Також не варто перевантажувати листа словами іншомовного походження. Завчасно краще перевірити, чи знає співрозмовник значення цих лексем.
Слід уникати також скорочень слів. Це коли людина не дописує слово до кінця або дивно його зменшує. Наприклад, часто зустрічаю «плз» замість «будь-ласка». Це неповага до колег й отримувачів.
Як правильно?
Перед відправленням, відредагуйте лист: приберіть всі складні фрази, непотрібні мовні конструкції. Перевірте, чи немає скорочень і чи зрозумілі всі професійні слова іноземного походження.
Лист як потік думок
У діловому листуванні важлива логіка – логічна послідовність думок.
Основні характеристики відсутності логіки тексту:
Таким чином співрозмовник не розуміє, що від нього вимагається, що відповісти, а, отже, запитає про це й продовжить комунікацію, або адресант залишиться без відповіді.
Як правильно?
Перечитайте лист кілька разів, щоб побачити, чи дотримуєтеся таких рекомендацій:
Лист як потік думок
Використання подразників
Є категорія людей, на листи яких відповідати не хочеться. Зазвичай такі тексти мають ознаки:
Наводимо перелік фраз, які викликають роздратування в адресатів:
Як краще листуватися?
Зменшіть використання подібних мовних штампів. А також пишіть «Ви» з великої літери тільки в офіційних документах. А у листах до людей звертайтеся на «ви» з малої літери.
Перекладання відповідальності
Часто студенти використовують метод перекладання відповідальності на іншого, зокрема на викладача. Як це проявляється?
На противагу в діловому листуванні важливо піклуватися. Наприклад, вміти визнавати помилки; не перекладати проблеми і відповідальність на інших; давати право вибору; поважати роботу співрозмовника.
Перекладання відповідальності
Отже, написання листа та ведення ділового листування починається з поваги до адресата та самого себе. Однак варто пам’ятати основні вимоги: