Як визначити та зловити коронафейк?


Фейк – це спосіб маніпуляції свідомістю через надання неповної інформації, спотворення контексту, частини інформації, щоб підштовхнути аудиторію до дій чи думок, які потрібні маніпулятору.

Теорії змови, дезінформація, фейкові новини про коронавіруси SARS-СоV-2 і пандемії COVID-19 на наших очах стають інструментами інформаційної боротьби. Відповідно такі «новини» підбурюють та піднімають паніку, тому потрібно вміти відфільтровувати інформацію. Інститут масової інформації опублікував лайфхак «Як зловити фейк?».

Отже, ознаки, які можуть указати на фейк:

 ДЖЕРЕЛА:

  • Відсутність джерел інформації.
  • Анонімні джерела.
  • Інформацію взято із соцмереж, з акаунтів, які не верифіковані.
  • Лінк на підозрілі або маловідомі джерела (лінк на сайт huhurtrt.ru) або відсутність лінку взагалі.
  • Інформація від організацій, які були помічені в поширенні неправдивих даних.
  • Дані соціологічних компаній, які не були активними в міжвиборчий період або були помічені в співпраці з політичними силами.
  • Недостовірні цитати (перекручення з ніг на голову того, що сказали насправді / повністю вигадані цитати / неправильний переклад цитати).

ЕКСПЕРТИ:

  • Представники структур, яких не існує в реальності.
  • Експерти без зазначення інституції, яку представляють.
  • Анонімні експерти (“вчені вважають…”, “лікарі заявляють…”, “вчені Оксфордського університету…”).
  • Експерти, які фінансуються зацікавленою стороною і просувають її погляд.
  • Політично заангажовані експерти.

ЕМОЦІЇ:

  • Думка чи оцінка подається як факт.
  • Заголовок не відповідає новині або є надміру емоційним.
  • Емоційне накручування в матеріалі.
  • Апеляція до забобонів, конспірологічних теорій.
  • Журналіст вживає в матеріалі слова, що викликають позитивні або негативні емоції.
  • Навішування ярликів, поширення стереотипів.

ПОДАННЯ ФАКТІВ:

  • Соціологічні дані без зазначення вибірки, замовника, географії, похибки, дати.
  • Однобоке подання фактів, оцінок і коментарів, узагальнення (наприклад, “усі українці – нацисти”).
  • Викривлене подання новини: реальні факти змішуються з неправдою.
  • Недостовірні фото, відео, які використовуються як підтвердження інформації.
  • Недостовірний або спотворений переклад цитати, коментаря з іноземних джерел.