Як конспектувати лекції: практичні поради студентам


Студенти – це вже дорослі особистості, на яких покладається непростий обов’язок свідомого навчання. А навчання передбачає написання лекцій, конспектів занять, це значить, що кожному студенту-першокурснику необхідно освоїти техніку конспектування досліджуваного матеріалу.

Тому вже на першій лекції перед здобувачем освіти постає непросте питання – як навчитися писати конспекти, щоб встигати за викладачем і, повернувшись додому, не виявити в зошиті купу незрозумілих символів замість зв’язного тексту.

Пропонуємо декілька порад студентам, як осягнути техніку ведення конспекту.

Учіться писати красиво та без виправлень

Базове правило студента: що менше виправлень у конспекті, то краще для розуміння змісту написаного. Тому слід намагатися чисто, охайно зазначати матеріал та мінімізувати кількість виправлень. А з технічного боку ліпше обирати ручку з тонким стрижнем.

Концентруйте увагу на матеріалі

Щоб швидко писати на лекціях, уважно слухайте викладача та не відволікайтеся, адже сторонні справи завадять зрозуміти сенс і виділити головне.

Концентруйтеся на важливому та спробуйте позбуватися зайвого

Часто студенти з переляку пропустити щось важливе записують все підряд. Це збиває з думки та створює плутанину. Додаткову інформацію можна взяти з підручника, а найголовніші моменти та цікаві фрагменти краще записувати в зошит.

Намагайтеся скорочувати слова до зрозумілого вам мінімуму

Спробуйте створити свою систему скорочення слів та речень, це прискорить процес конспектування матеріалу, що викладається лектором. Таким чином з’являється можливість встигнути записати якомога більше потрібної інформації, заощаджуючи місце в зошиті. Головне завдання скорочення – розуміння записаного студентом матеріалу. Наприклад, можна написати першу частину слова та його закінчення, а між ними – дефіс. Також можна використовувати й загальноприйняті скорочення чи абревіатури, такі як «тис.», «чол.», «1-ця», «ІТ» тощо.  Усі скорочення мають бути зрозумілими, інакше на наступному занятті ви не зможете відтворити та поглибити інформацію.

Деякі речення є надто довгими, тому їх краще скорочувати, прибираючи з них все зайві слова. Однак варто пам’ятати, що при цьому пропозиція має залишитися чіткою, виражати чітку думку. Не слід записувати ті інформацію, якою вже володієте.

Гарним варіантом якісного конспектування є тезування, тобто текст лекції записати короткими тезами, що містять основну думку (наприклад, цитата, посилання на видатну особистість у певній галузі).

Використовуйте символи

Чимало слів можна замінювати на символи, що є загальнозрозумілими чи створеними власне конкретним студентом. Зокрема, слово «підвищення» можна позначити стрілкою вгору, а «пониження», навпаки, стрілкою вниз. Слово «приблизно» або «приблизно» позначте хвилястою лінією.

Створіть власну систему умовних знаків

Символ може бути певним знаком або схематичним зображенням, або поєднанням декількох букв чи їх елементів. Але важливо одразу виписати собі на берегах всі вгадані умовні позначки, щоб нічого не забути.

Користуйтеся кольоровими ручками

Записуючи найбільш значущі поняття лекції, необхідно виділяти основні й другорядні фрагменти, у чому можуть допомагати різноколірні ручки та маркери. Дуже часто готуючись до сесії, студенти шукають у своїх записах потрібну інформацію. А якщо вона підкреслена або обведена пастою іншого кольору, шукати ставати набагато легше.

Виділяйте теми, абзаци й параграфи

Дуже важко зрозуміти суть конспекту, якщо текст НЕ має поділу на частини. Логіки додасть розбивка матеріалу на абзаци й пункти (можуть бути й підпункти).

Джерело