Концепція розвитку педагогічної освіти


19 серпня відбувся традиційний освітянський форум – Всеукраїнська серпнева конференція 2019 на тему «Нова українська школа: виклики та перспективи освітньої реформи».

Міністр освіти і науки Лілія Гриневич під час першої візійної панелі конференції зазначила, що за останні роки кожна сфера освіти зазнала значних змін, однак зараз не вистачає «клею», який об’єднає усі ланки в єдину систему навчання для кожної людини. Головний виклик – реалізація закладених цілей, у тому числі реформа педагогічної освіти. «Проблеми педагогічної освіти в Україні тісно пов’язані з проблемами вищої освіти загалом, які потрібно вирішувати», – пояснила Міністр.

Невіддільною складовою комплексного реформування освітньої галузі є проведення реформи вищої освіти. У цьому випадку головним завданням ЗВО є підготовка висококваліфікованих педагогічних працівників, які володіють ключовими компетентностями, наскрізними вміннями, сучасними методиками та здатні реалізовувати педагогіку партнерства в освітньому процесі. Саме для розв’язання цих проблем МОН і затвердив Концепцію розвитку педагогічної освіти, що передбачає системний підхід та охоплює усі елементи підготовки педагогів.

Концепція дозволить вдосконалити систему педагогічної освіти за допомогою комплексної 192 реформи, аби подолати дисбаланс між суспільним запитом на висококваліфікованих фахівців, перспективами розвитку суспільства, глобальними технологічними змінами та рівнем готовності/спроможності сучасних педагогічних працівників до сприйняття та реалізації освітніх реформ в Україні. Крім того, має здійснюватися безперервний професійний та особистісний розвиток педагогічних працівників, а також збільшитись кількість годин практичної підготовки, яка є невіддільною частиною професійної кваліфікації педагога.

Для реалізації Концепції розроблено План її впровадження, у якому передбачено заходи щодо реалізації основних напрямів. З 1 березня здійснено  низку важливих кроків для забезпечення підготовки педагогічних працівників нової генерації, а також створення умов для їхнього безперервного професійного та особистісного розвитку.

Під час виконання Плану впровадження Концепції визначили вимоги та умови доступу до професійної діяльності, а також створили систему стимулювання та мотивації до підвищення освітнього рівня та професійної майстерності педагогічними працівниками. План впровадження передбачає три основні напрями: розроблення сучасної моделі педагогічної освіти, трансформація системи вищої та фахової передвищої педагогічної освіти та безперервний професійний розвиток та підвищення кваліфікації.

Згідно з першим напрямом, буде впроваджено педагогічну інтернатуру, що допоможе забезпечити вдосконалення педагогічної майстерності випускників.  Також були розроблені додаткові преференції для вступників до педагогічних ВНЗ.

У рамках другого напряму були запропоновані зміни системи формування держзамовлення на підготовку педагогів та удосконалення нормативно-правового регулювання. Це дозволило у 2019 році збільшити обсяг держзамовлення, а також забезпечити оновлення матеріально-технічної бази ЗВО.

Для безперервного професійного розвитку та підвищення кваліфікації створюються інформаційний ресурс реєстру педагогів-наставників, бази кращих практик з розвитку педагогічної майстерності та інше.

Таким чином у рамках освітньої реформи, велике значення приділяють педагогічній освіті, яка здійснюється за допомогою ЗВО. Україна має прагнути до того, щоб вся система освіти наскрізно готувала людей до складних викликів майбутнього, які вимагають від нас принципово нових підходів до навчання та розвитку можливостей наших громадян і творення освіченого суспільства.