Думка експерта про сучасну освіту поколінь Z і Alpha: чи встигає Україна за трендами?


Від якості освіти залежить рівень розвитку економіки на кілька десятиліть. Про важливість модернізації системи освіти можна багато не говорити: від якості навчання залежить рівень розвитку економіки країни в перспективі декількох десятиліть. Портал Liga.net опублікував на цю тему думку Анни Волковинскої – керівниці напрямку Prestigio Solutions українського ІТ-дистриб’ютора АСБІС-Україна.

фото_1..jpg (300×300)

 

Які ж тренди в сфері освіти і як вони впроваджуються?

  1. У фокусі – прикладний аспект.

У фокусі нової політики Міністерства освіти – набуття знань для застосування їх в повсякденному і професійному житті. Це означає, що умови завдань повинні бути максимально наближені до тих, які нам доводиться вирішувати щодня. Сьогодні вчитель повинен не тільки пояснити фізичну або математичну формулу, а й показати на прикладі, де конкретно в житті вона застосовується. Такий підхід вже зі шкільної лави формує у дітей навички, які допомагають швидко адаптуватися до подальшого навчання або старту кар’єри за обраною спеціальністю.

Співпрацюючи з регіонами, помітно, як змінюється технічна база: з’являються сучасні класи, обладнані пристроями, до яких звикло покоління Alpha і Z. Але, найголовніше, з’являються творчі та нестандартні програми занять.

  1. Акцент на STEAM.

У світі і в Україні в тренді – міждисциплінарний підхід під назвою STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics (Наука, Технології, Інженерія, Математика – Ред.)). Суть підходу полягає в одночасному практичному застосуванні теоретичних знань з різних областей.

Освоєння STEM-підходу сьогодні – не просто розвиватися доповнено до основного навчання, а є об’єктивною необхідністю. Впровадженням нової системи в Україні займається безліч інституцій – Інститут модернізації змісту освіти, Віртуальний STEM-центр Малої академії наук України, коаліція STEM-освіти та інші. І головне: STEM офіційно визначений МОН як пріоритетний напрямок розвитку освіти.

У базовий набір обладнання для STEM-лабораторій входять 3D-принтери і програмне забезпечення для 3D-моделювання, голографічні фото- і відеостудії, комплекти навчальної електроніки і роботи-конструктори, середовища програмування. Важливим також вважається розвивати так звані м’які навички, в тому числі – навички ефектних презентацій. У цьому допомагають різні інтерактивні мультитач-панелі, якими зараз також активно заміняють звичні дощки і застарілі проектори.

фото_2..jpg (609×399)

 

  1. У тренді – інтерактив.

Зараз неможливо утримати увагу учнів, доносячи до них інформацію в форматі “поставив-вивчив”. Важливим в сучасній освіті вважається вільне взаємодія учня з учителем або так зване інтерактивне навчання. Його суть полягає в тому, щоб кожен присутній був залучений до спільної діяльності, ставав активним учасником обговорення, вносив свій індивідуальний внесок у урок. Такий підхід не тільки більш органічний для сучасних дітей, а й формує корисний навик ефективної командної роботи.

Що відбувається в Україні з інтерактивом і Гейміфікація? Процес активно йде. В українських школах та університетах впроваджуються інформаційні технології, які дозволяють перевести в оперативний цифровий формат всі форми навчання: класну роботу, домашні завдання, контроль знань.

Як це працює: вчительське керуючий пристрій, наприклад, на базі якогось певного програмного забезпечення, об’єднується з учнівськими в єдину інтерактивну середу, в якій відбувається обмін мультимедійною інформацією: текстами електронних підручників, відео, зображеннями, аудіозаписами, 3D-моделями, навчальними іграми і програмами.

фото_3..jpg (800×534)

 

  1. Важливі інклюзивність і різноманітність.

Один з гуманних принципів сучасності – надання рівного доступу до освіти всім людям незалежно від фізичних особливостей. Залучення дітей з обмеженими можливостями до навчання у звичайних класах є платформою для їх повноцінної соціалізації, розвитку і самореалізації. Це – світовий тренд.

Часто для таких дітей важливі спеціально обладнані навчальні місця. Саме сучасні цифрові пристрої допомагають особливим дітям органічно влитися в колектив, взаємодіяти з однокласниками за допомогою спільних ігор, перегляду відео, спілкування в класних чатах. В Україні поки з інклюзивним, на жаль, погано, але можливість створювати місця для особливих діток вже є. Одне з використовуваних рішень – інтерактивні парти-трансформери з безпечним небитким екраном.

Інша сторона інклюзивної освіти – навчити дітей приймати різноманітність і цінувати особистість незалежно від фізичних можливостей. Така установка дуже важлива для формування людиноорієнтованого життєвих цінностей і основ взаємоповаги.

  1. Пріоритет – турбота про безпеку.

Завжди в тренді – забезпечення здоров’я учнів. Збірка цифрових пристроїв повинна відповідати найвищим стандартам якості, екрани – бути протиударними і безпечними для зору, матеріали, з яких виготовлено обладнання – максимально екологічними і гіпоалергенними, софт – легальним і сумісним.

Безпека досягається тільки ретельним контролем якості закуповуваних пристроїв. У спробах скоротити витрати багато навчальних закладів в Україні приймають рішення про придбання обладнання у неперевірених виробників, що може привести до некоректної роботи, швидкої поломки, несумісності програмного забезпечення без будь-яких зобов’язань по гарантійному обслуговуванню.

Для запобігання постачанням неякісної техніки не цілком прозорого походження Україні належить унормувати питання сертифікації продукції. Необхідно на законодавчому рівні виробити єдиний стандарт вимог до сертифікатів якості та чітко визначити етапи їх пред’явлення.

фото_4..jpg (960×450)