Які зміни відбудуться у сфері вищої освіти: пояснює Ганна Новосад
Новий Міністр освіти і науки України Ганна Новосад має намір прискорити реформи своєї попередниці, а також поліпшити фінансування освітньої сфери.
Ганна Новосад
Ганна Новосад назвала топ-3 головних завдання на посаді голови Міносвіти, одна з яких стосується вищої школи, а саме – зміна управління та фінансування вищої освіти і науки – найкращі повинні отримати ресурси та автономію.
Закон «Про освіту» 2017 року закріпив право закладів освіти на автономію при цьому вказавши, що «обсяг автономії …визначається цим Законом, спеціальними законами та установчими документами закладу освіти». Автономія університету можлива у чотирьох вимірах: академічна, організаційна, кадрова і фінансова. Європейська асоціація університетів (ЄАУ) розглядає ці виміри автономії таким чином:
- академічна автономія включає в себе рівень самостійності університету у питаннях набору студентів, навчальних програм, забезпечення якості;
- організаційна автономія охоплює академічні та адміністративні структури, моделі управління університетом;
- кадрова автономія полягає у можливостях закладу самостійно наймати працівників, забезпечувати їхнє професійне, наукове просування і розвиток;
- фінансова автономія стосується можливостей залучати кошти, володіти будівлями і майном, робити позики і встановлювати оплату за навчання.
Рівень автономії визначається тим, що саме і в якій мірі регулюється законами або органами державної влади. ЄАУ розробила систему критеріїв, за якими досліджує автономію університетів різних країн Європи. До критеріїв фінансової автономії належать такі:
- тривалість циклу державного фінансування (менше року, рік або більше, ніж один рік);
- тип державного фінансування (бюджет на чітко визначені позиції, блочний грант з обмеженнями або без обмежень внутрішнього переміщення коштів з ініціативи самого закладу);
- спроможність закладу брати позики (у тому числі регулювання суми відсотків, отримання спеціального дозволу на це або ж право самостійно брати позику);
- спроможність закладу вільно розпоряджатися залишками коштів;
- право закладу володіти будівлями;
- право закладу вільно встановлювати ціну на навчання для різних категорій студентів.