SMM, PR чи копірайтинг: що підійде тобі?


Першоджерелами, які можуть допомогти зануритись у сферу, – це не тільки книжки та статті, а й люди, професіонали своєї справи. Studway поспілкувався з PR-менеджером, SMM-фахівцем і копірайтером про їхню роботу. Ми відібрали для вас деякі з порад.

Оля Третьяк, PR-консультант:

  • Піар-менеджер – це людина, яка відповідає за репутацію компанії та її комунікацію з громадськістю. Його основними завданнями є написання текстів, організація заходів і найголовніше – побудова стосунків з людьми.
  • Потрібно постійно тримати руку на пульсі та стежити за всім, що відбувається на українському та західному ринках. Треба бути завжди на крок попереду та розуміти, що зараз у тренді і які інфлюенсери скоро стануть популярними.
  • Потрібно багато спілкуватися з людьми та відвідувати різні заходи. Це звучить весело, проте частіше втомлює. Інтровертам раджу декілька разів подумати, перш ніж іти працювати в піар. І звичайно, піарники мають ненормований робочий графік.
  • Я вважаю, що кожна піар-ініціатива – стаття, подія, колаборація чи щось інше – має вирішувати конкретну проблему. Робити щось за принципом «А чому б і ні?» – це злив бюджету та розмиття картинки бренда».
  • Якщо в когось із ваших знайомих є маленький бізнес, ви можете запропонувати допомогу в просуванні бренда. Або влаштуватися в компанію на стажування. Також часто отримують роботу через знайомих, що показує важливість нетворкінгу. А ще можна займати іншу позицію у вашій організації і паралельно брати на себе задачі, пов’язані з піаром. Або підглядати за піар-менеджерами у вашій компанії. Способів – достатньо. Потрібно лише мати бажання та знання і чітке розуміння, навіщо це вам потрібно.

Артур Фільченко, SMM-фахівець 8tag:

  • Інтернет говорить, що SMM-фахівець – це людина, яка відповідає за ведення соціальних мереж, розробку контент-плану, аналітику сторінок і роботу з рекламою. Насправді це поняття ширше. Починаючи від ком’юніті-менеджера, який знає, як можна і потрібно спілкуватися з людьми від імені пабліка, і закінчуючи головою відділу або компанії, який сам формує команду, веде переговори з клієнтом і скоріше керує, ніж просто веде соціальні мережі.
  • Я страшний інтроверт. Спілкування через месенджери, а не наживо – моє все. Залишатися в соціальному полі, перевести спілкування в соціальні мережі, ділитися прикольними і красивими речами з людьми – це мені подобається найбільше.
  • Інтернет не спить, не відпочиває. У нього немає вихідних. Якщо у вас щось збилося в пості, це побачать тисячі підписників. Це потрібно виправити 2 хвилини тому. При цьому нервують усі: клієнт, маркетолог, проєкт-менеджер, дизайнер, акаунт-менеджер і голова компанії. А у вас сьогодні не лише цей пост, і загалом є інші проєкти і справи.
  • Усі починають із малого. Пошукайте на сайтах вакансії без досвіду роботи. Пробуйте. Попрацювали, засвоїли, навчилися – ідіть далі. Дивіться, як ведуться соціальні мережі різних брендів. Зверніть увагу на контент, загальне оформлення, частоту, текст, звернення до підписників. Створіть собі по пабліку в Instagram, Facebook, Telegram. Подивіться, що і як працює, постіть там для себе. Видаліть. Поверніться до першого пункту і починайте постити вже для людей.
  • Я раджу читати, читати і ще раз читати. Обов’язково до прочитання такі книжки: «Пиши, скорочуй» Максима Ільяхова, «Код зламано, або Наука про те, що змушує купувати» Філа Бардена, «Психологія впливу» Роберта Чалдіні, «Дизайн для НЕдизайнерів» Робін Вільямс.
  • Також раджу дивитися фільми з українським дубляжем. Там іноді проскакують цікаві слова, які можна використати у своєму проєкті.

Ксенія Деньга, копірайтер креативного агентства Grape:

  • Спочатку я виконувала всю брудну роботу: писала тексти для сайту, розсилок, медійних банерів. Потім мені дали частину великого проєкту. До нас прийшов новий креативний директор, і поступово я ставала повноцінним креатором (так у нас називають копірайтерів).
  • Креатор – це багатофункціональна машина. Він повинен уміти все. Але його головна функція – це генерування крутих ідей рекламних кампаній, роликів, візуалів, айдентик і їх продаж клієнту.
  • Мені подобається, що сьогодні ти працюєш над ідеєю гейміфікації додатку для банку, завтра придумуєш ролик для кондиціонерів, а післязавтра розробляєш неймінг нового житлового комплексу. Загалом я просто обожнюю різноманітність і різний масштаб усіх проєктів. Вважаю, що не буває нудних і ненудних проєктів. Усе залежить від твого підходу до задачі. А ще я обожнюю зйомки і весь процес підготування до них. Спостерігати, як багато крутих людей реалізовують твою ідею – це просто кайф.
  • Я завжди за практику. Якщо хочеш працювати в рекламі – іди стажером або джуніором в агентство. Там швидко навчишся всього, що потрібно.
  • Не люблю слова «складнощі», хотілося б, щоб його не існувало в моєму лексиконі. Іноді, як і кожна людина, можу сумніватися та боятися, що чогось не придумаю чи не зроблю. Але потім цей страх іде. І ти просто робиш те, що подобається, те, у що вірить команда.
  • Поради: дивитися гарні фільми, ходити в кіно, читати профільні медіа. Постійно бути в курсі того, що відбувається у світі. Наприклад, ми в агентстві проводимо трендвотчинги (від англ. trend watching – дослівно «спостереження за трендами»), коли ми дивимося рекламні кейси з різних категорій, аналізуємо й обговорюємо їх.
  • Для прочитання раджу добірку від Олексія Максименка. Читайте щодня, щоб дивитися на ринок під різними кутами очима інших фахівців.

Джерело.