Деякі погляди на навчання, зокрема, вищу освіту, за останні роки стрімко змінились. І застарілі постулати, стереотипи про вищу освіту – колись правильні та необхідні ідеї – присутні у нашому просторі досі і вже не відповідають реаліям сьогодення. Позбувшись цих стереотипів, можна рухатись далі та більше не намагатись підлаштовувати сучасне освітнє життя під застарілі стандарти.
Спеціальності
Довгий час система освіти готувала фахівців з окремих спеціальностей, які були орієнтовані на минулі роки, ба навіть десятиліття, які, наприклад, відповідали запитам тогочасної економіки країни. Таким чином тільки 5-10 % фахівців з таких спеціальностей, отримавши диплом, влаштовувались працювати за спеціальністю. Вдалим розв’язанням таких ситуацій може стати періодичний перегляд переліку спеціальностей – раз на два-три роки залежно від необхідності та актуальності, а також створення нових сучасних спеціальностей. Наприклад, у Миколаєві ЧНУ імені Петра Могили одним з перших відкрив спеціальність «Кіберспорт». У вересні 2020 року кіберспорт було офіційно визнано видом спорту в Україні, а уже у 2021/2022 навчальному році у ЧНУ з’явився перший набір студентів.
Готувати стільки фахівців, скільки потребує економіка країни, а потім покладатися на їхнє працевлаштування за допомогою держави – теж застарілий погляд. На сьогодні маємо понад 1 млн безробітних і 582 тисяч вакансій, до того ж не всім безробітним подобаються запропоновані вакансії. А 20% працездатного населення працює за кордоном. Тому під час підготовки фахівців маємо звертати увагу на професії необхідні для сучасного ринку України та навіть світу.
Дистанційна освіта
Наразі вислів «дистанційне навчання» викликає неоднозначну реакцію, і часом асоціюється з негативними наслідками, як-от зниження залученості студентів до навчального процесу, гірше засвоєння навчального матеріалу і тд. І, звісно, проблеми є. Але насправді, ми уже давно йшли до дистанційного навчання, просто пандемія прискорила цей процес. Адже світ розвивається, змінюється, наповнюється безліччю нових технологій, що неминуче впливає на всі сфери життя, в тому числі і освіту.
Дистанційне навчання дає змогу залучити нові інформаційно-комунікаційні технології, розробити і організувати по-новому практичне навчання, використовувати різні форми контролю знань, що має поліпшити навчання онлайн-формату.
Також дистанційне навчання зберігає час на дорогу, дозволяє отримати більш комфортні умови навчання та надає можливість швидко перемикатися з однієї роботи на іншу. Такими вбачають позитивний вплив дистанційної освіти 65% студентів старших курсів (серед опитаних 2250 студентів).
Цифрові технології
Зазвичай фонд бібліотек оцінюється кількістю видань, які стоять на полицях та налічуються у сховищах. Та чи так це актуально сьогодні? Що обирають студенти: підручники і навчальні посібники чи їхні електронні версії? Останнє анкетування студентів засвідчує, що паперовими підручниками користуються лише 26 % студентів. Це дозволяє студенту бути більш мобільним, не носити з собою купу книг, а також робить процес навчання більш екологічним.
У плані щодо запровадження сучасних цифрових технологій в освітянський процес ми виходимо на рівень провідних країн світу, а окремі навіть випереджаємо. Запровадження ЄДКІ (Єдиний державний кваліфікаційний іспит) для регульованих спеціальностей, ЄВІ (єдиний вступний іспит), ЄФВВ (єдине фахове вступне випробування) з використанням сучасних комп’ютерних технологій дає впевненість, що і ЗНО з часом складатимуть зовсім по-іншому. А широкий доступ до інформаційно-освітянського та наукового контенту, самоконтроль, мотиваційні чинники студента, з часом можуть привести до перегляду термінів підготовки як бакалавра, так і магістра.