Антон Боднар та Ірина Бондаренко викладають дисципліни на факультеті фізичного виховання та спорту. Викладачі розповіли як проходить навчання з такого роду дисциплін у студентів ЧНУ імені Петра Могили. Адже це чи не єдині дисципліни, в яких переважає рухова активність на заняттях.
Антон Боднар, викладач кафедри спортивних дисциплін ЧНУ імені Петра Могил, викладає «Відновлювальні системи в умовах активної рухової діяльності» та «Оздоровчі системи у фізичному виховані та спорту» для студентів 4-го курсу спеціальності фізична культура та спорт.
Антон Боднар записує відео вправ на своїй сторінці у Фейсбук і завантажує посилання на них у Moodle для студентів. Це викладач робить ще з одним викладачем кафедри та командою фітнес-клубу, в якому працює.
Студенти отримують завдання згідно з розкладом на сайті Moodle. Завдання складається із теоретичного матеріалу та відео для виконання вправ у домашніх умовах без обладнання або з предметами домашнього побуту (меблі, рушники, пляшки з водою, рюкзак тощо). На теоретичний матеріал студенти повинні відповісти письмово в зошиті та відправити фото для перевірки. А відео практичних завдань необхідні для демонстрації техніки виконання вправ, з яких їм потім необхідно буде скласти власний комплекс вправ та записати його на відео.
Фото відповідей та відео розміщуються на сайті Moodle, де викладач їх перевіряє.
Студенти, які усвідомлено обрали цю спеціальність, самі зацікавленні в придбанні професійних знань, та вмінь (дехто навіть уже працює за спеціальністю), головна мотивація для них – це розвиток. Але, на жаль, є і такі, яких потрібно мотивувати відміткою в заліковій книжці.
Головний недолік – це відсутність необхідного обладнання для проведення практичних занять, а також відсутність оперативного контролю. До переваг можна віднести більш гнучкий розподіл часу, як для студентів, так і для викладачів, та можливість студентам опрацьовувати теоретичний матеріал у зручних для них умовах.
Ірина Бондаренко, завідувач кафедри теорії та методики фізичного виховання, викладає дисципліни на факультеті фізичного виховання та спорту для спеціальності 017 “Фізична культура і спорт” і деякі дисципліни для спеціальності 227 “Фізична реабілітація”.
Заняття проходять дистанційно і стосуються, насамперед, теоретичних питань. Адже мета викладача фізичного виховання – не лише сприяння розвитку фізичних якостей у студентів, а й формування знань у галузі фізичної культури.
Тому на період карантину запропонували студентам з дисципліни «Фізичне виховання» декілька самостійних робіт, які стосуються питань як з виду спорту, який обрали студенти (терміни виду спорту, формування фізичних якостей, правила змагань, правила безпеки на заняттях та ін), так й питань самоконтролю під час фізичних навантажень (функціональні проби, найпростіші тести), створення простих комплексів вправ для розминки.
Всі завдання з дисципліни «Фізичне виховання» студенти виконують за допомогою платформи Moodle.
Викладачі кафедри теорії та методики фізичного виховання працюють дистанційно та перевіряють самостійні та контрольні роботи студентів. Викладачами рекомендовано комплекси вправ для самостійних занять з фізичної активності.
Складне питання. До одного з найвагоміших мотиваційних чинників можна віднести отримання балів із дисципліни, а вже потім, на жаль, підвищення рухової активності та рівня здоров’я.
Але проблеми питання мотивації стосуються усього суспільства, в Україні дуже низький рівень залученості людей до систематичної рухової активності (10-15 %), в той час, як в розвинених країнах Європи до 80 %.
І хоча в університеті працює найсучасніший водно-спортивний комплекс, якому може «позаздрити» спеціалізований університет фізичної культури (елінги, човни, мініфутбольне поле, тренажери та ін.), студентів іноді потрібно вговорювати обрати секцію, заняття якої відбуваються на водно-спортивному комплексі, адже туди «потрібно йти 20 хвилин». Ці проблеми, пов’язані з багатьма чинниками, серед яких: виховання фізичної культури в сім’ї, школі, відношення у суспільстві.
У період карантину викладачі кафедри ТМФВ намагаються створювати завдання, які б були цікавими для студентів.
З переваг – є час для вивчення теоретичних питань, ознайомлення з тонкощами обраного виду спорту.
Недоліки: так як «постраждав» процес фізичного виховання, мабуть, не постраждала жодна дисципліна, адже практично до 70% часу кожного заняття – це рухова активність. Повноцінні тренувальні заняття нещодавно було дозволено лише членам (та кандидатам) збірних команд України з олімпійських та неолімпійських видів спорту, з певними обмеженнями.
Як відомо, для вдосконалення фізичних якостей та підвищення функціональних можливостей потрібно займатися фізичними навантаженнями хоча б 1 годину 3 рази на тиждень (помірної або високої інтенсивності) та, бажано, 1 годину щодня витрачати на «звичайну» рухову активність.
Бажаємо студентам звернути уваги на свій рівень фізичної активності, стан здоров’я. Сподіваємось, що карантинні заходи дадуть поштовх для систематичних занять фізичною активністю.